Recensie: Zij die volgen RECENSIE

Recensie: Zij die volgen - Ingar Johnson

Ingar Johnsrud vertelt in zijn debuutthriller Zij die volgen het verhaal van inspecteur Fredrik Beier, die op een zaak is gezet waarbij de dochter van een bekende politicus is vermist. Zij wordt verdacht bij de sekte Guds Lys (vertaling: Gods Licht) te zitten en wanneer hij daar aankomt, blijkt dat er vijf mensen zijn vermoord. Hierdoor wordt de zoektocht naar de vermiste vrouw naar de achtergrond geschoven en gaat Frederik Beier, samen met zijn Pakistaanse partner Kafa Iqbal, op zoek naar de waarheid achter deze moorden. Tijdens een klopjacht stuiten ze op meer dan ze ooit hadden gedacht.

Soms lijkt het er wel wat op dat Noorse schrijvers onderling hebben afgesproken een zo ingewikkeld mogelijk plot te maken en Ingar Johnsrud doet hier vrolijk aan mee. Door de introductie van veel personages en behoorlijk wat verschillende verhaallijnen, is met name de eerste helft van het boek verwarrend en lastig in te komen. Ook wisselen de tijden van de verhaallijnen zich af en hierdoor kost het zeker wat doorzettingsvermogen om lekker in het verhaal van Zij die volgen te komen. Af en toe voelt het zelfs aan alsof er veel moeite is gestoken om het verhaal onnodig ingewikkeld te maken.

Maar zeker niet alleen negativiteit over Zij die volgen! De spanning wordt goed opgebouwd naar de ontknoping toe en ook in het verhaal zelf komen stukken voor die nagelbijtend-spannend zijn. Dit wordt afgewisseld met veel informatie, wat tegen langdradigheid aan zit en hierdoor soms wat saai wordt. Gelukkig is Johnsrud wel erg goed geslaagd in het omschrijven van de omgevingen en slachtpartijen, die zelfs luguber te noemen zijn. Details worden zo beeldend omschreven, dat je alles voor je neus ziet gebeuren. Je waant jezelf op de scènes. Dit alles wordt wat milder gemaakt door af en toe wat aangename humor in de conversaties te zetten.

De personages zijn ontzettend goed neergezet en wekken medeleven op. Ze zijn levensecht en hebben elk hun eigen probleem. Het is jammer dat er zo vaak wordt afgedwaald naar andere dingen, omdat dit de aandacht echt laat verzwakken. Zij die volgen is een boek waar je absoluut je gedachten bij moet houden. Een lekker tussendoortje of beginnersboek is het niet te noemen. Maar voor de doorzetter die van een puzzel houdt en goed de gedachten bij verschillende, diep uitgewerkte verhaallijnen kan houden, is het boek echt een aanrader. Potentie heeft het zeker en de verrassende epiloog maakt nieuwsgierig naar meer.

De Broederschap Trilogie zal uiteindelijk drie delen gaan bevatten. Zij die volgen, het eerste deel, en Zij die gaan, het tweede deel, zijn in alle boekhandels verkrijgbaar. Wanneer het derde deel uitkomt is nog niet bekend.

Beier 1 - Zij die volgen

1  2  3  4  5

Rechercheur Fredrik Beier wordt naar een uithoek van Oslo geroepen om een massamoord te onderzoeken. Alles wijst op een religieuze wraakactie, maar Fredrik en zijn jonge vrouwelijke partner Kafa Iqbal zijn ervan overtuigd dat er meer aan de hand is…