Recensie: Het boek van stof RECENSIE

Recensie: Het boek van stof - Philip Pullman

Philip Pullman heeft met de Noorderlicht trilogie – in mijn ogen – een legendarisch verhaal afgeleverd. Nu, 22 jaar later brengt hij opnieuw een boek uit die zich afspeelt in dezelfde wereld als van de Noorderlicht trilogie. Kan dit boek de kwaliteit van de originele trilogie evenaren?

Malcolm Polstead is een eerlijke en nieuwsgierige jongen met een hart van goud. Hij woont in de herberg The Trout die zijn ouders runnen. In het klooster vlakbij wordt in het geheim de baby Lyra verzorgd. Maar dan komen er mensen van het Magisterium die vragen gaan stellen over Lyra. Malcolm gaat op onderzoek uit en langzaamaan raakt hij steeds meer verstrengeld in een gevaarlijk complot. Ondertussen is er een storm op komst die zal zorgen voor de grootste overstroming die ze ooit gezien hebben. Malcolm probeert samen met dienstmeisje Alice Lyra in veiligheid te brengen, maar dit zal niet zonder gevaar zijn...

Zelf ben ik een enorm grote fan van Philip Pullman en de noorderlicht trilogie. Ik was dan ook bang dat dit boek tegen zou kunnen vallen omdat de verwachtingen zo hoog gespannen zijn. Maar niets is minder waar! Philip Pullman weet met Het Boek van Stof ons terug te laten keren naar de parallelle wereld die we zo goed kennen en hij weet ons te overdonderen met dit verhaal. Voor degene die nog niet bekend zijn met Philip Pullman en de Noorderlicht trilogie is dit boek heel goed te volgen. Het is echt een op zichzelf staand boek en prima te lezen als je de eerdere trilogie niet kent. Maar voor de fans van Pullman is dit boek een feest om te lezen. We leren Lyra – de hoofdpersoon van de Noorderlicht trilogie – hier kennen als een baby'tje en we leren wat ze allemaal heeft meegemaakt als baby zijnde. Maar daarnaast keren oude bekende zoals Coram van Texel, Lord Asriel en mevrouw Coulter ook terug. Ook de alethiometer en Stof zal in dit boek weer een grote rol spelen. Een waar feest van herkenning dus!

Wat bij Het Boek van Stof erg leuk gedaan is, is dat er boven elk nieuw hoofdstuk een kleine afbeelding getekend is die past bij dat betreffende hoofdstuk. Zo heet een van de hoofdstukken Lord Asriel en de afbeelding daarbij is een (sneeuw)luipaard. De fans van Pullman weten ondertussen dat de daemon (in de wereld van Het Boek van Stof en de Noorderlicht trilogie heeft ieder mens een daemon. Een daemon is eigenlijk de representatie van iemands ziel in de vorm van een dier) van Lord Asriel een sneeuwluipaard is. Erg leuk gedaan.

Philip Pullman is een meester verteller wat ook weer in dit verhaal terug te zien is. Het boek is geschreven vanuit het oogpunt van Malcolm, een 11-jarig jongetje. Maar nergens is het verhaal kinderlijk of kinderachtig. Het boek is geschikt voor jong en oud en beiden zullen er evenveel van kunnen genieten. Daarnaast is Malcolm ook een geweldig karakter die je meteen in je hart sluit. Hij heeft geen kwaad bot in zijn lijf en wil iedereen altijd helpen. Je zou hem het liefst willen beschermen tegen het kwaad van de wereld.

Het Boek van Stof eindigt letterlijk met wordt vervolgd... er komt dus een tweede deel aan! Dat is maar goed ook want er zijn nog vele vragen onbeantwoord gebleven. In de Noorderlicht trilogie viel alles pas in boek drie helemaal op zijn plaats. Door de manier waarop Philip Pullman Het Boek van Stof heeft opgebouwd verwacht ik zomaar dat dit ook in deze nieuwe trilogie het geval zou kunnen zijn.

Ik ben in ieder geval razend enthousiast over Het Boek van Stof. Ik vond het heerlijk om terug te keren naar de parallelle wereld die we zo goed hebben leren kennen. Ik kan niet wachten op het vervolg!

Het boek van Stof

1  2  3  4  5

Malcolm Polstead is een eerlijke en hulpvaardige jongen - maar hij is ook vreselijk nieuwsgierig. In het klooster verderop wordt in het diepste geheim het baby'tje Lyra verzorgd. Er is niets aan de hand, tot op een dag handlangers van het Magisterium hem opzoeken en alles over Lyra willen weten. Nietsvermoedend gaat Malcolm op onderzoek uit en raakt langzamerhand verstrengeld in een gevaarlijk complot. Ondertussen is er een storm op komst, en een overstroming dreigt. Deze overstroming zal ieders leven op zijn kop zetten. Wat kan Malcolm nog doen om Lyra in veiligheid te houden?
    Voor oude Pullman-fans werpt dit avontuurlijke verhaal nieuw licht op oude bekenden; voor aanstaande Pullman-fans is het een meeslepende introductie. Eén ding staat vast: deze nieuwe held zal alle harten veroveren.