Recensie: De lekkerste soepen RECENSIE

Recensie: De lekkerste soepen - Maguerite Patten

Ik houd er van als een kookboek een thema heeft. Als je dan in iets specifieks zin hebt is dat direct een stuk gemakkelijker zoeken. Het  kookboek De lekkerste soepen van Marguerite Patten richt zich op soep. De titel is daar lekker duidelijk in. Voor mijn gevoel is soep weer helemaal hip aan het worden. Het is comfortfood, kan je snel en gemakkelijk (vaak) klaar maken, kan handig zijn voor restjes of als je een moestuin hebt. Daarnaast worden er tegenwoordig ook veel bijzondere combinaties gemaakt wat het ook vernieuwend houdt.

Het boek heeft een prima indeling. Eerst wat techniek en dan allerlei soorten soep per hoofdstuk geordend. Zo hebben we groentesoepen, vissoepen, maar ook fruit en koude soepen. Ieder recept in De lekkerste soepen kent een korte inleiding of beschrijving en bij veel recepten worden ook nog variaties of tips and tricks gegeven. De lay-out is helder en overzichtelijk en er is weinig poespas. Helaas ontbreken er foto's in het boek. Dat maakt het boek een stukje degelijker.

Wat ik een pluspunt vind aan De lekkerste soepen is dat er een hoofdstuk is besteed aan technieken. Tegenwoordig is bijna alles online vinden, maar ik ben van de oude stempel. Grootmoeders wijze zeg maar. Marguerite Patten gaat in op verschillende manieren van koken, manieren om soep te binden, manieren van pureren. Maar ook besteedt ze uitgebreid aandacht aan bouillon (inclusief recepten), het bewaren van soepen en ze staat stil bij veel verschillende smaakmakers van soepen in de zin van kruiden en specerijen.

Ik kom weinig vreemde ingrediënten tegen in het boek. Het overgrote deel is volgens mij prima verkrijgbaar in de gemiddelde supermarkt. Terwijl de soepen zelf niet altijd standaard zijn. Denk aan een auberginesoep, artisjokkensoep of niertjessoep.

Ik heb me als eerste gewaagd aan de doperwtjessoep. Die viel goed in de smaak. Beetje zoet en heerlijk romig. De bereiding was goed te doen en binnen no-time stond de soep op. De toevoeging van munt is goed. Geeft hem echt een fris tintje wat de soep net dat beetje extra's geeft.

De lekkerste soepen

Verder heb ik de auberginesoep gemaakt. Dat was weer eens wat anders. Ook hier waren er geen problemen met de ingrediënten. De soep wekte bij de proevers wat vraagtekens op, maar na 2 happen waren ze, net als ik, positief verrast. Ik heb er wel voor gekozen om de soep te pureren. Ik houd persoonlijk niet van grove soep. Ik denk niet dat het heel veel verschil maakt, maar wellicht wordt de smaak iets intenser. De dag erna kwam net citroensap wel wat scherper naar voren wat hij de dag er voor niet had.

De lekkerste soepen

Puntje van kritiek op het boek; ik had de paperback variant. Voor een kookboek is dat vaak toch wat minder praktisch, of je moet een kookboekstandaard hebben. Nu is het lastig om het boek open te houden om er soms met een schuin oog in te kijken tijdens het koken. Over het algemeen vind ik foto's in een kookboek vaak een pluspunt. Het misstaat niet nu ze in het boek ontbreken kijkend maar het geheel, maar vind het wel jammer. De soepen zijn voor iedere dag geschikt, zoals de ondertitel: de beste recepten voor elke dag met groente, vlees en vis stelt, mits je de bouillon niet op dat moment nog zelf moet maken.

De lekkerste soepen krijgt van mij 3 hartjes. Ik vind het een leuk en praktisch boek, maar ik kan me wel voorstellen dat het de flair mist om iedereen te bekoren. Maar wil je wat meer oldskool, is het boek zeker geschikt.

De lekkerste soepen

1  2  3  4  5

Soepen lenen zich voor bijna elke gelegenheid: als gezonde maaltijd, als feestelijk begin van een diner of als opkikker na een stevige wandeling. Dit kookboek is in de eerste plaats een heerlijke verzameling van klassieke en originele soeprecepten. U vindt behalve de beste recepten voor tomatenconsommé, bouillabaisse of gazpacho ook een aantal verrassende varianten zoals auberginesoep of Thaise citroen-koriandersoep.

Bovendien biedt dit boek u een schat aan informatie over hoe u de perfecte soep kunt bereiden. Zo leest u op welke manieren u soep kunt binden, hoe u zelf bouillon kunt maken en met welke kruiden u een bepaalde soep op smaak kunt brengen. Ten slotte vindt u ook een aantal eenvoudige recepten voor enkele onmisbare garneringen zoals rouille, croutons of knoflookbrood.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn