Recensie: Wij twee RECENSIE

Recensie: Wij twee – Nicholas Sparks

Russell Green heeft het helemaal voor elkaar. Hij is getrouwd met de knappe Vivian, heeft een lieve dochter van vijf en een succesvolle carrière in de reclame. Maar als Russell de keuze maakt om zijn baan op te geven, zodat hij een eigen bedrijf kan beginnen, komen ze in de financiële problemen. Als gevolg hiervan gaat Vivian weer fulltime werken en neemt Russell steeds vaker de zorg van hun dochter over. Terwijl hij probeert te wennen aan de nieuwe situatie, ontstaan er al gauw weer nieuwe obstakels.

Mocht je niet bekend zijn met de boeken van Nicholas Sparks, dan zal het je niet opvallen dat hij met Wij twee iets nieuws heeft proberen te doen. De koning van de romantische bestsellers vult normaliter zijn verhalen met een alles overwinnende liefde, betoverende locaties en een tweede verhaal verstopt achter het hoofdverhaal, dat je niet alleen verrast maar ook ontroert. Dat alles is niet terug te vinden in Wij twee. Nicholas Sparks was blijkbaar klaar voor iets nieuws en besloot een realistisch verhaal te schrijven over een getrouwd stel dat langzaam uit elkaar groeit.

Het verhaal begint sterk. Er wordt uitgebreid en met de nodige humor verteld hoe Russell en Vivian elkaar leren kennen, hoe hun schattige dochter ter wereld komt en wat de beweegredenen van Russell zijn om te stoppen met zijn baan en een eigen bedrijf te starten. Je bent benieuwd hoe dit alles zich gaat ontwikkelen, maar de uitkomst is niet bijster interessant. Het verhaal kabbelt wat voort, aan Vivian krijg je al snel een hekel en Russell wil je alleen maar heel hard door elkaar schudden.

Het enige wat Nicholas Sparks wel trouw is gebleven, is de plot twist aan het einde van het boek. Vanaf dat punt vindt hij ook zijn oude, vertrouwde stemgeluid weer terug en komen de gevoelens weer naar boven, die in zijn andere verhalen zo belangrijk zijn en die hij in dit verhaal even leek te zijn vergeten.

Wij twee is een nieuw schrijfavontuur van Nicholas Sparks, dat helaas niet erg goed uitpakt. Hoewel het verhaal heel realistisch is, komen de personages niet helemaal uit de verf en is het zelfs moeilijk om enige sympathie voor ze op te brengen. De vertrouwde sfeer, die zo herkenbaar is in de boeken van Nicholas Sparks, is er helaas pas aan het einde en dat is iets te laat om het verhaal nog te redden.

Recensie: Wij twee – Nicholas Sparks

Wij twee

1  2  3  4  5

Russell Green is pas tweeëndertig, maar hij heeft alles: een fantastische vrouw, een lieve zesjarige dochter, een succesvolle carrière in de reclame en een prachtig huis in Charlotte, North Carolina. Hij leeft een droomleven, waarin zijn huwelijk met de betoverende Vivian centraal staat. Maar deze schitterende buitenkant begint langzaam barstjes te vertonen…

Niemand is verbaasder dan Russell als zijn leven compleet op zijn kop wordt gezet. Binnen een paar maanden verliest hij zijn baan en de liefde van zijn vrouw en moet hij steeds vaker alleen voor zijn dochter zorgen terwijl hij probeert te wennen aan de nieuwe situatie. Noodgedwongen gaat hij op zoek naar een nieuw bestaan – een bestaan dat zijn capaciteiten en -emoties hevig op de proef zal stellen.