Recensie: Atlas Obscura RECENSIE

Recensie: Atlas Obscura - Joshua Foer, Dylan Thuras & Ella Morton

Atlas Obscura is een bijzondere, vernieuwende reisgids. In tegenstelling tot de gekende reisgidsen gaat dit boek niet enkel over één land of werelddeel maar letterlijk over de hele wereld. Meer dan zeshonderd plaatsen komen aan bod en het gaat hier dan ook niet om toeristische trekpleisters maar om uitzonderlijke, enorm bijzondere en fascinerende plaatsen die vaak ook nog eens vrij onbekend zijn.

Elke plaats heeft zijn mysteries en geheimen en met dit boek ontdek je er meteen een hele hoop, zelfs in eigen land. Atlas Obscura is dan ook een interessante reisgids waarin je zoveel nieuwe informatie ontdekt dat het eigenlijk vanzelfsprekend is dat je hem gewoon niet meer weg kan leggen eens je begint te lezen.

Het boek begint met de inhoud, daarna volgt de inleiding en later de hoofdstukken. De hoofdstukken zijn verdeeld in werelddelen en daarna nog eens onderverdeeld in de streken en landen. Deze indeling is erg overzichtelijk en zorgt ervoor dat je, bij interesse voor een bepaalde streek, meteen al deze landen bij elkaar vindt. Je moet dus niet volgens alfabet zoeken en telkens bladeren maar kan mooi aaneensluitend verder lezen over de bijzondere plaatsen van die streek.

De plaatsen die besproken worden, worden weergegeven in korte artikels van meestal een halve of hele pagina. Elk artikel geeft korte maar bondige informatie over de plaats, vergezeld door de nodige afbeeldingen of foto's. Ook de coördinaten van deze plaatsen staan er telkens bij genoteerd zodat je tijdens het reizen deze plek op een eenvoudige manier kan terugvinden.

Atlas Obscura is een kleurrijk boek met een mooie vormgeving. Je ziet dat de auteurs (Joshua Foer, Dylan Thuras en Ela Morton) er veel werk in hebben gestoken en dit met veel passie hebben samengesteld. Dat maakt deze reisgids ook zo leuk om te doorbladeren.

Achteraan de gids vind je een gewoon alfabetisch register en een speciaal register. Vooral het speciale register is erg handig en interessant. De plaatsen die in het boek zijn opgenomen worden hier ingedeeld per categorie zoals woestijnen, tweede wereldoorlog, verlaten steden en dorpen. Dit is een erg leuk hulpmiddel als je interesse naar een bepaald onderwerp gaat want hier vind je alle plaatsen over dat onderwerp op een snelle manier terug.

Atlas Obscura is een reisgids die zoveel meer is dan de gekende reisgids. Het is echt een bijbel waar je de meest bijzondere plaatsen van over de hele wereld in verzameld vindt.

Voor mij is deze reisgids in één woord, wauw! Ik kan er niet genoeg van krijgen en Joshua Foer, Dylan Thuras en Ella Morton hebben mij getoond dat een reisgids veel meer kan zijn dan een boekje met opgesomde plaatsen die je als toerist zeker moet bezoeken. Aan iedereen die van reizen houdt, kan ik dit boek dan ook alleen maar aanraden!

Atlas Obscura

Joshua Foer

5 mei 2017

ISBN 9789089897336
    Uitgever Terra - Lannoo
    480 pagina's
  • Ondertitel:

1000 plekken om te ontdekken

Terra - Lannoo

Non-fictie

1  2  3  4  5

Ga op zoek naar 's werelds meest verrassende plekken
    Het is tijd om de gebaande paden te verlaten! Met deze inspirerende gids maak je kennis met het vreemde, het onverwachte en het verborgene: mysterieuze plekken dichtbij én ver weg. Stuk voor stuk pareltjes voor de avontuurlijke reiziger. Ga bijvoorbeeld deze wonderen der natuur bezoeken: de glimwormengrotten in Nieuw-Zeeland of de baobabboom in Zuid-Afrika die zo groot is dat er een boom-café in zit. Of ga op zoek naar wonderbaarlijke architectuur, zoals de M.C. Escher-achtige bronnen in India. Maar ook het vreemde babyspringfestival uit El Colacho in Spanje komt voorbij: een festival waarbij mannen verkleed als duivels over rijen schreeuwende baby's springen. Turkmenistans 40-jarige vuur dat de Poort van de Hel wordt genoemd, een begraafplaats voor kustschepen in Bangladesh, excentrieke bottenmusea in Italië, of een weervoorspellingsuitvinding die werkt met bloedzuigers in Devon, Engeland. 1000 Plekken om te ontdekken is er voor de ontdekkingsreiziger die op zoek is naar de vreemdste en meest curieuze geheime plekken in de wereld.