Recensie: Ik kan er nét niet bij RECENSIE

Recensie: Ik kan er net niet bij - Sander Verheijen

Ervaringen van een kersverse vader. Niet zomaar de eerste stapjes of de eerste woordjes; de tweeling van Sander Verheijen bereiken namelijk andere mijlpalen dan de meeste kinderen. De een werd geboren met een zware hersenbeschadiging en de ander heeft autisme. In Ik kan er nét niet bij laat Sander Verheijen je kennismaken met alle tegenslagen van het gezin, maar ook de ontdekkingstocht van het vaderschap en de blijdschap die daarbij komt kijken.

Vanaf de eerste bladzijde word je het verhaal ingezogen. Jongen ontmoet meisje, ze worden verliefd, wonen samen, nemen een hond en uiteindelijk worden ze ouders. Iets wat ze op de eerste date al hadden besproken met elkaar: 'Wil jij eigenlijk kinderen?'

Het krachtige aan dit boek is dat het geen fictie is. Waar de meeste mensen, waaronder ikzelf, graag lezen om aan de realiteit te ontsnappen – word je nu juist met je neus op de realiteit gedrukt. Dit verhaal is zo puur omdat het echt is. Sander Verheijen hoeft zijn best niet te doen om de relaties tussen de personages uit te schetsen; want dit zijn bestaande relaties en de onderlinge band komt op papier overduidelijk over.

Ik kan er nét niet bij is een ontroerend en liefdevol verhaal dat iedereen had kunnen overkomen; maar waar te weinig over wordt gesproken. Sander Verheijen verbreekt het taboe en vertelt op realistische wijze over de pieken en dalen van het gezinsleven en in het speciaal over de pieken en dalen van dít gezinsleven. In een vlotte schrijfstijl neemt hij je mee vanaf het begin, de eerste date met zijn vrouw Jip, naar het vervolg. Dit boek heeft geen eind, want zoals Verheijen zelf schrijft: 'Onze film is nog maar net begonnen.'

Ik kan er nét niet bij is een boek dat je doet laten inzien dat hoe hobbelig de weg ook is; als je elkaar hebt kom je er wel doorheen. Liefde is de verbindende factor en geeft zelfs aan de donkerste dagen een lichtpuntje. Op de flaptekst staat er dat het verhaal gaat over een vader en zijn bijzondere tweeling, maar het gaat over de liefde, de pijn, het verdriet en de blijdschap van beide ouders. Misschien herkenbaar voor sommige ouders die een moeilijke periode doormaken; voor andere ouders een eye opener.

Ik kan er nét niet bij

1  2  3  4  5

'Onze jongens zouden nu naar school moeten gaan. Een echte school. Dat is namelijk wat de bedoeling is. Dat is wat hoort als je kinderen op de aarde zet. Als je gezonde kinderen krijgt. Als.'

Sander is de vader van de tweelingbroers Willem en Maurits. In 'Ik kan er nét niet bij' vertelt hij het verhaal van zijn eerste jaren als vader van deze zeer bijzondere tweeling. De een werd geboren met een zware hersenbeschadiging, de ander heeft autisme.

Sander vertelt openhartig en zonder zichzelf te sparen over zijn persoonlijke ontdekkingstocht naar het vaderschap, over de tegenslagen die zijn jonge gezin treffen, over de toekomstdromen die in duigen vallen, maar ook over hoe ze knokken en relativeren en bovenal hoop houden.

'Elke strohalm is er één. Elke strohalm is van ons.'