Recensie: Donkerder RECENSIE

Recensie: Donkerder - E.L. James

Donkerder is het tweede deel in de tweede trilogie van E.L. James. De eerste trilogie, geschreven vanuit het perspectief van Ana, is in totaal al ruim 90 miljoen keer verkocht en de films zijn tot nu toe een gigantische hit. Donkerder is deel twee in dezelfde trilogie, alleen dan geschreven vanuit Christians ogen. Het verhaal is dus verder hetzelfde, maar het wordt vanaf de andere kant beschreven. Het is een aanrader om eerst de ‘originele’ trilogie te lezen voor deze boeken gelezen worden, maar eigenlijk maakt het weinig uit.

Nadat Grey, deel één, een leuk extraatje was, maar geen echte toevoeging op het verhaal wat mij betreft, was het daarom wat lastig om aan Donkerder te beginnen. Het grootste nadeel van deze trilogie is dus dat er al bekend is hoe het gaat lopen en vooral ook hoe het af gaat lopen. Dit neemt eigenlijk alle spanning uit het verhaal weg. Nu is deel twee ook het sterkste boek in de originele trilogie, dus de verwachting was dat dat hier weer zo zou zijn. Door de erotische scènes af te wisselen met thriller stukjes, wordt het verhaal veelzijdiger en spannender.

Het voordeel aan deze boeken, is dat het niet ligt aan de schrijfstijl van E.L. James. Het is misschien niet de ‘beste schrijfstijl’ ter wereld, maar het leest heerlijk vlot weg en zo voelt een boek van bijna 600 bladzijden al lang niet zo zwaar meer. Met deze boeken lijkt James zelf meer moeite te hebben gehad om het te schrijven, want het gevoel dat de eerste boeken wel hadden, komt op sommige momenten niet helemaal over. Het grootste voordeel dat E.L. James heeft, is dat iedereen spontaan verliefd wordt op Christian Grey. Een kijkje in zijn hoofd is dus voor veel vrouwen een genot en een grote aanvulling op de reeks.

Eigenlijk zijn deze twee boeken (Grey en Donkerder) en naar verwachting ook het derde boek niet volledig de moeite waard. Voor de echte fans is het een leuk hebbedingetje, maar de verwachtingen waren hoger dan James kon waarmaken. Er wordt niet veel nieuwe informatiegegeven op het verhaal – of informatie wat de lezer zelf nog niet kon invullen – dus tot echte nieuwe inzichten komt de lezer helaas niet. Het is nooit vervelend om te luisteren naar de gedachten van Christian, maar toch is het op sommige momenten als vrouw misschien een beetje wennen. Als je Grey hebt gelezen, is het verstandig dit deel ook op te pakken en hierna het laatste deel (wanneer deze uitkomt) ook. Twijfel je nog en ben je niet helemaal ondersteboven van de originele trilogie? Dan gaat dit boek je waarschijnlijk niet veel opleveren.

Vijftig tinten donkerder

E.L. James

21 juni 2012

ISBN 9789044621853
    Uitgever Prometheus
    420 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Fifty Shades Darker
  • Ondertitel:

Deel #2

Prometheus

Erotische roman

1  2  3  4  5
    (73 stemmen)

Vijftig tinten donkerder is het tweede deel van de zinderende trilogie die in Amerika en Engeland al miljoenen vrouwen in vuur en vlam heeft gezet. In Vijftig tinten donkerder wordt Anastasia Steele afgeschrikt door Christian Greys duistere geheimen, en verbreekt ze haar relatie met de gekwelde miljardair. Ze start een nieuw leven en begint een carrière bij een uitgeverij in Seattle, maar haar constante verlangen naar Grey blijft haar gedachten domineren. Wanneer hij haar een nieuw voorstel doet kan ze hem dan ook niet weerstaan. Al snel komt Anastasia meer te weten over het hartverscheurende verleden van de beschadigde en veeleisende Christian dan ze ooit voor mogelijk had gehouden, en wordt ze geconfronteerd met de vrouwen uit zijn verleden. Terwijl Grey worstelt met zijn demonen moet Ana de belangrijkste beslissing van haar leven maken.