Recensie: Een zomer in Butternut RECENSIE

Recensie: Een zomer in Butternut - Mary McNear

De eenentwintigjarige Daisy studeert aan de universiteit maar komt elke zomer terug naar haar charmante geboortedorpje Butternut om haar moeder te helpen in haar koffietentje Pearl's, dat al drie generaties lang in de familie zit. Na ruim achttien jaar staat onverwachts de ex-man van Caroline, de vader van Daisy op de stoep. Hij heeft het huisje van een oude vriend geërfd, dat hij van plan is om op te gaan knappen en wil gaandeweg proberen zijn problemen en vergissingen uit het verleden goed te maken. Zal het Jack lukken om vergeving te krijgen van de twee vrouwen? Of vertrekt hij weer net zo snel als hij gekomen is uit Butternut?

Wat meteen opvalt aan het verhaal van "Een zomer in Butternut", is de sfeer. Het plaatsje Butternut is echt een schattig dorpje waar iedereen alles van elkaar weet en kent. Het voelt alsof je een soort Stars Hollow in loopt op de set van Gilmore Girls. Aardige mensen die er al van jongs af aan wonen en winkels die er altijd al hebben gezeten. Het perfecte en ideale plaatje van een gemeenschap, maar natuurlijk gaat het niet allemaal over rozen en heeft iedereen zo zijn eigen problemen. Ook het koffietentje van Caroline is ontzettend gezellig en dorps neergezet, alle bewoners komen er graag hun kopje koffie halen in de ochtend en alle kinderen zijn opgegroeid met de gerechten van de menukaart. Je zag het koffietentje en de bezoekers helemaal voor je als het verhaal zich daar afspeelde.

Er komen best wel wat thema's voorbij in "Een zomer in Butternut". Alles is heel mooi en subtiel door het verhaal heen verweven. De scheiding van Daisy haar ouders loopt als een rode draad door het verhaal heen. Je vraagt je af wat er nu precies gebeurd is tussen Jack en Caroline en waarom hun huwelijk is gestrand? Doordat Jack vertrokken is, is Daisy alleen opgevoed door haar moeder en heeft eigenlijk haar vader nooit echt gekend. Het is mooi hoe Mary McNear dat onderwerp door het verhaal heen bespreekbaar maakt. Je krijgt alle drie de personages de kanten en gevoelens van de scheiding mee, waardoor je aan het eind een mooi compleet verhaal hebt. Hoe was het voor Daisy om vanaf haar derde levensjaar opeens een vader te moeten missen. Hoe ging Caroline om met de eenzaamheid en het verdriet dat de liefde van haar leven achterliet. En waarom laat Jack zijn gezin zo opeens achter om vervolgens 18 jaar later weer terug te keren?

De scheiding van Caroline en Jack is niet het enige thema dat voorbij komt, dit verhaal was nog zoveel meer. Ook komen er mooie vriendschappen voorbij, een fijne moeder-dochter relatie, alcoholverslaving, het hebben van een slechte jeugd door lichamelijke of geestelijke mishandeling, verliefdheid, financiële schulden, dagelijkse beslommeringen enz. Je hoeft je dus met dit verhaal echt niet te vervelen. Het fijne was dat alles op een luchtige manier geschreven is, het was allemaal absoluut niet alleen maar negatief en veel ellende, maar het was ook vooral heel positief en hoopvol.

De personages uit "Een zomer in Butternut" waren echt stuk voor stuk fijne mensen, je voelde met ze mee. Je snapt de gevoelens die ze hebben, de veranderingen die ze doormaken en je ziet ze door de zomer heen zichzelf ontwikkelen.

Mary McNear haar schrijfstijl is vlot en sfeervol. Eenmaal in het boek begonnen, is het ook bijna niet meer weg te leggen. Het verhaal is zeker hier en daar wel wat voorspelbaar, maar niet op een irritante manier. Het enige opvallende minpuntje in het verhaal was dat Daisy soms behandeld wordt door haar moeder alsof ze nog een puber is, terwijl het juist een hele slimme, verstandige en gedreven eenentwintigjarige vrouw is.

Kortom, "Een zomer in Buttenut" is echt een ultieme feelgood roman. Ben je fan van de serie Gilmore girls, dan zou je deze boeken absoluut op moeten pakken, je zult er zeker van genieten!

‘’Een zomer in Butternut" is het tweede deel uit de Butternut-serie geschreven door Mary McNear. Eerder verscheen het eerste deel "Aan het meer van Butternut". De boeken zijn prima los van elkaar te lezen. Hopelijk verschijnen er binnenkort nog meer delen in deze fijne feelgood-serie."

Butternut 2 - Een zomer in Butternut

1  2  3  4  5

Studente Daisy komt de zomer naar Butternut om haar moeder Caroline te helpen in haar koffietentje. Dan staat na twintig jaar onverwachts Carolines ex, de vader van Daisy, weer voor de deur. Hij wil zijn fouten uit het verleden goedmaken, maar Caroline heeft al genoeg aan haar hoofd: ze zit in financiële problemen en de bank wordt steeds ongeduldiger. Tot ze opeens hulp krijgt uit wel heel onverwachte hoek.