Recensie: Voltooid RECENSIE

Recensie: Voltooid - Mariska Overman​

Mariska Overman debuteerde in 2017 met haar thriller Hoofdzaak. Naast boeken levert ze ook teksten voor blogs en columns aan vakbladen en websites. Ze gaan voornamelijk over dood en rouw. Met haar man Rob runt ze het bedrijf MORBidee: een communicatiebureau dat de dood bespreekbaar maakt. Het is goed te merken dat Overman haar ervaringen in haar boek heeft verwerkt, want de realistische gesprekken en gedurfde (maar boeiende!) onderwerpen zijn een details die opvallen.

Op een dag wordt het lichaam van een man gevonden in een bos. Er steekt een tak uit zijn lijf en een witte vlag met de tekst 'KLAAR'. Terwijl de motieven voor deze moord onderzocht worden, wordt er een tweede lijk gevonden in een ander deel van het bos. Ditmaal gaat het om een jongen met een geestelijke beperking en luidt de tekst op de vlag 'VOLTOOID'. Isabel Dieudonné wordt bij de zaak betrokken en haar ervaring leert haar dat dit slecht het begin van een reeks moorden is en dat de dader gestopt moet worden. Maar wie is de dader? Wat hebben de twee slachtoffers met elkaar gemeen? Wat betekenen de woorden op de vlaggen die zijn achtergelaten als boodschap? Isabel en haar collega's gaan dit proberen uit te zoeken, terwijl een race tegen de klok is gestart...

Voltooid begint wat moeizaam. Het is duidelijk dat er een boek aan vooraf gegaan is. Wat er precies is gebeurd, wordt maar in mate vrijgegeven. Hierdoor heb je als lezer het gevoel dat er informatie mist. Pas op een derde van het boek wordt in grote lijnen duidelijk wat er vooraf heeft afgespeeld en pas dan krijgen dingen een plaats. Enerzijds goed gedaan, omdat het de lezer na laat denken. Anderzijds zorgt het voor een te lang stuk aan onnodige vragen. Ook niet alle vragen krijgen antwoord, want het blijft gissen wat er precies gebeurd is waardoor Isabel en haar zus Lenette zo'n moeizame band hebben. Het is dus aan te raden om het eerste boek over Isabel Dieudonné, Hoofdzaak, te lezen voordat je aan Voltooid begint.

De hoofdstukken beslaan één dag. Hierdoor is er een mate van spanning toegevoegd, maar helaas werkt het ook de andere kant op en zorgt dit ervoor dat de hoofdstukken erg lang zijn. Terwijl er veel gebeurt, heeft zich in het grote geheel toch ook weer erg weinig voltrokken. Het is een manier van schrijven waar je van moet houden en dit zal zeker niet bij iedereen positief opgevat worden. Vooral de mensen die wat meer actie in een boek zoeken, zullen teleurgesteld worden bij het lezen van Voltooid.

Toch is Voltooid geen slecht boek te noemen. Overman zet moordonderzoeken neer die zeer diepgaand zijn en ontzettend realistisch aanvoelen. Doordat het zo uitgediept wordt, wordt er maar langzaam informatie prijsgegeven. Je krijgt niets voorgeschoteld en gaat als lezer puzzelen om de uitkomst te raden.  Extra spanning wordt toegevoegd door de sub-hoofdstukken regelmatig met een kleine cliffhanger te eindigen. Het plot zit goed in elkaar en de onderwerpen zijn rauw en gedurfd. Het laat de lezer nadenken en tegelijk meer kennis met deze onderwerpen maken.

Voltooid is een fijne thriller die tal van goede elementen bevat en spanning op een goede manier opvoert. Om de personages beter te leren kennis, is het advies om eerst haar debuutthriller Hoofdzaak te lezen.

Recensie: Voltooid - Mariska Overman​

Voltooid

1  2  3  4  5

Een gruwelijke moord. Een boodschap. Is dit slechts het begin?

Een onbekende man wordt dood aangetroffen in het bos. Uit zijn borst steekt een tak met een witte vlag: KLAAR.
    Isabel Dieudonné, specialist postmortale zorg en ex-rechercheur, wordt bij de zaak betrokken. Wie heeft deze bizarre moord gepleegd, en vooral: waarom? Welke boodschap wil de dader overbrengen? En misschien belangrijker nog… blijft het bij dit ene slachtoffer?