Recensie: De zeven zussen - Storm RECENSIE

Recensie: De zeven zussen: Storm - Lucinda Riley

Storm is het tweede deel van de serie De zeven zussen van Lucinda Riley. De serie gaat over zes zussen die vanuit alle windstreken geadopteerd zijn door een excentrieke rijke man, Pa Salt. Eigenlijk weten ze geen van allen iets over hun achtergrond, maar in deze boeken komt daar verandering in.

In ieder boek staat een van de zussen centraal. In Storm is dit de tweede zus, Ally. Een sportieve vrouw, die zeilt en geselecteerd is voor het Zwitserse Olympische team. Daarnaast is ze bijzonder muzikaal en heeft ze een opleiding aan het conservatorium gevolgd. De boeken kunnen los van elkaar gelezen worden. Riley heeft ervoor gekozen om de boeken allemaal op hetzelfde tijdstip te laten beginnen, namelijk rond het overlijden van Pa Salt. Hij laat voor al zijn dochters een boodschap na met aanwijzingen om te kunnen achterhalen wie ze eigenlijk zijn. Aan het begin van ieder boek zal je bepaalde scenes gaan herkennen, maar omdat iedere zus het vanuit haar eigen perspectief vertelt, blijft het een uniek verhaal. Het einde van het boek preludeert vast op het volgende deel, waardoor er een soepele overgang naar de volgende zus is.

Evenals het eerste boek De zeven zussen bevat Storm twee verhaallijnen. Een in het heden (dat is 2007) en een in het verleden. Die in het heden gaat dus over Ally D'Aplièse, over het verlies van haar vader, over een stormachtige romance die ze in dezelfde periode meemaakt en over hoe ze haar leven weer bij elkaar pakt na een traumatische ervaring. Ze besluit zich te verdiepen in haar verleden.

'Maar ik wist wél dat er vanaf de dag van mijn geboorte een parallel universum naast me had bestaan dat net zo goed mijn bestemming had kunnen zijn. En nu waren die twee werelden met elkaar in aanraking gekomen en ik werd tegelijkertijd van links naar rechts geslingerd.'

In de verhaallijn die in het verleden speelt, maken we kennis met Anna Landvik en Jens Halvorsen. Dit zijn een zangeres en een muzikant die beiden een (belangrijke) rol speelden in de eerste serie opvoeringen van het stuk Peer Gynt, geschreven door Henrik Ibsen op de muziek van Edvard Grieg. Het verhaal van het verleden speelt zich af in Noorwegen, in Christiania (de voormalige naam van Oslo), maar ook in Duitsland, in Leipzig waar een belangrijk conservatorium was. Je vliegt afwisselend van het nu naar 1875, terug naar nu en dan weer naar het begin van de Tweede Wereldoorlog.

Heden en verleden komen op een prachtige manier samen in deze serie boeken van Lucinda Riley. In Storm haast nog beter dan in het eerste boek. De auteur geeft zelf in het nawoord aan dat ze fictieve werken schrijft met een historische achtergrond. En dat is nu net wat deze boeken zo aantrekkelijk en interessant maakt. De historische personen hebben echt bestaan en de belangrijke gebeurtenissen zijn echt gebeurd, je kan ze zo terugvinden op Wikipedia. Los daarvan is ook Storm een goed geschreven verhaal dat vlot leest, de schrijfstijl is soepeler dan die van het eerste deel (of het is beter vertaald). De hoofdpersonen zijn zo sympathiek, dat je al snel met ze meeleeft en het moeilijk wordt het boek aan de kant te leggen. Daarnaast is het verhaal een fijne mengeling van feelgood, spannende momenten en zijn er stukken die je met tranen in je ogen leest. Storm is behoorlijk meeslepend. Wat fijn dat er nog vijf delen op komst zijn!

De grote vraag van de serie is en blijft, waar is toch die zevende zus? Maar ook, wat is er met Pa Salt gebeurd? In ieder van de boeken blijkt een verborgen plot verwerkt te zijn en dat zal het uitgangspunt voor het zevende en laatste deel zijn. Dan worden vast alle vragen beantwoord... En in de tussentijd kunnen we de boeken herlezen en zoeken naar de verborgen aanwijzingen.

De zeven zussen - storm

Lucinda Riley

26 januari 2018

ISBN 9789401607988
    Uitgever Xander

Xander

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Ally D'Aplièses zeilvakantie is bijna ten einde als ze bericht krijgt over de plotselinge dood van haar vader. Zo snel ze kan vliegt ze naar huis om samen met haar zussen hun vaders testament te openen. Voor ieder van hen is er een brief met een mysterieuze opdracht: ze moeten op zoek naar hun ware afkomst.

Na een traumatische ervaring op zee keert Ally kort daarna de zeilwereld de rug toe en besluit haar vaders opdracht uit te voeren. Het voert haar naar Noorwegen, naar de onbekende zangeres Anna Landvik, die honderd jaar eerder als eerste het stuk 'Peer Gynt' van Grieg opvoerde. Hoe meer Ally over haar verleden te weten komt, hoe meer vragen er ontstaan. Wat probeert haar vader haar duidelijk te maken? En wie was hij echt?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn