Recensie: The Night RECENSIE

Recensie: The Night - Rodrigo Blanco Calderón​

The Night is het romandebuut van Rodrigo Blanco Calderón.

Twee vrienden voeren gesprekken over de dingen die hen bezig houden. Je komt erachter hoe ze elkaar hebben leren kennen, wat ze belangrijk vinden in het leven en waar ze hun tijd vooral aan besteden. Ondertussen lopen er een paar onderzoeken naar de verdwijning en de moord op een aantal meisjes. Eén van de hoofdpersonen wil dit verwerken in het boek dat hij aan het schrijven is. Gedurende het boek doet hij hier dan ook onderzoek naar. De titel van zijn verhaal is The Night, wat de titel van ons boek meteen verklaard.

Omdat veel van de gesprekken in het boek in het donker plaatsvinden, 's avonds, terwijl er geen stroom (dus geen licht) is, is het een titel die op meerdere manieren van toepassing is. Ook zijn er veel herinneringen die 's nachts plaatsvinden.

In The Night is een duidelijke interesse voor taal aanwezig.  Er wordt veel gebruik gemaakt van palindromen en anagrammen. Palindromen zijn zinnen of woorden die hetzelfde zijn als je ze omdraait (bijvoorbeeld: 'ik ski', of; 'mooi dit idioom'). Een anagram is een woord dat je zo husselt, dat je er een ander woord van kunt maken. Dus eigenlijk een woordspelletje. Bijvoorbeeld: een anagram voor 'boeken' is 'een bok'. Later komt ook nog de dichtvorm acrostichon aan bod: waarbij de eerste letters van iedere zin bij elkaar ook een woord of eventueel zin vormen.

The Night is opgedeeld in vier delen, waarvan het laatste deel enkel uit de epiloog bestaat. De andere drie delen richten zich op palindromen, anagrammen, het boek The Night en de gebeurtenissen daarin.

Er zijn meerdere hoofdpersonen in The Night. In het begin duurt het even voordat je daar achter komt. Omdat het Spaanse namen zijn, is het wat lastiger om de namen aan een bepaald persoon te koppelen. Daarnaast worden er ineens een heleboel personages geïntroduceert, wat nogal verwarrend is. Om het nog lastiger te maken, heeft Calderón ervoor gekozen om zowel de ex-vrouw als de vlam van één van de personages Margerita te noemen. Dit is niet de meest ideale keuze, omdat iedere keer uitgelegd moet worden over welke van de twee het gaat.

Een deel van de mensen in het boek zijn fictief, maar er worden ook een hoop mensen gebruikt die daadwerkelijk geleefd hebben. Achterin is een namenregister toegevoegd, die uitlegt wie de gebruikte personen zijn. Hier staan niet alleen personen in, maar ook een aantal gebeurtenissen. Een groot deel van de gebeurtenissen spelen zich in het verleden af. Ook wordt er veel over de politiek in Venezuela gesproken in Calderóns creatie.

The Night is een vrij ingewikkeld boek, waar je zeker je aandacht bij moet houden. Voor een luchtig, tussendoor te lezen boek, is dit geen aanrader. Maar als je zin hebt in een intrigerend boek, waarin je jezelf urenlang kunt verliezen, is het prima!

The night

1  2  3  4  5

Caracas, Venezuela. De energiecrisis wordt door de revolutionaire regering als excuus gebruikt om stroomonderbrekingen af te kondigen die het hele land urenlang in duisternis hullen. In die donkere perioden lijkt de stad terug te vallen naar een primaire tijd.
    Twee vrienden, een gefrustreerde schrijver en een psychiater die regelmatig betrokken raakt bij het privéleven van zijn patiënten, zitten samen in het donker en praten over een reeks gruwelijke moorden die het voorgaande jaar zijn gepleegd op jonge vrouwen, over literatuur, muziek, dromen, politiek, liefde en angst. Ze raken verstrikt in allerlei dilemma’s, maar langzaam beginnen ze een verband te leggen tussen de moorden en de bredere context van geweld en instabiliteit in het roerige heden en verleden van Venezuela.