Recensie: Lockdown RECENSIE

Recensie: Lockdown - W.A. Dehairs

Lockdown is het debuut van W.A. Dehairs. Naast schrijver is hij leraar en ex-journalist. In het eerste boek weet W.A. Dehairs de lezers te boeien van het begin tot het eind. Met spanning, romantiek en een beetje humor is het verhaal opgebouwd.

Chris ontvangt een brief die hij zelf, bijna 30 jaar geleden, naar Cath gestuurd heeft. Een paar jaar later is ze spoorloos verdwenen. Op een dag ontvangt hij een kaart met daarop de naam van een hotel, dag en tijdstip. Hij gaat naar het hotel om antwoorden te krijgen op de vragen die hij heeft. Ondertussen is er een lockdown afgegeven omdat er kans is op een aanslag. Winkels en openbaar vervoer moeten gesloten blijven en er was zelfs sprake van een avondklok. Als journalist gaat hij de stad in om uit te zoeken wat er aan de hand is. Heden en verleden komen steeds dichter bij elkaar en maken de puzzel compleet.

W.A. Dehairs laat je, door zijn manier van schrijven, makkelijk inleven in de personages. Je wilt weten waarom Cath spoorloos verdwenen is, wie die kaart geschreven heeft en of Cath en Chris weer bij elkaar komen. Het heden wordt afgewisseld met flashbacks naar het verleden. Aan het eind volgt een verrassende twist, waardoor uiteindelijk alles op zijn plaats valt.

Elk hoofdstuk is afwisselend het heden of het verleden. Hierdoor weet je precies wat er zich in het verleden afgespeeld heeft en wat het heden is. Vooral het verleden leest makkelijk weg, doordat alles rustig opgebouwd wordt. In het heden zijn veel vragen die Chris heeft en die gaandeweg pas beantwoord worden.

In Lockdown worden verschillende actuele aanslagen genoemd, waardoor het verhaal meer levendigheid krijgt. Het zit vol met verschillende kleine verhaallijnen, wat later samen één geheel vormt. Je moet hierdoor wel op blijven letten op elk detail, maar door de fijne schrijfstijl blijf je in het verhaal zitten. Het is een spannend boek wat je moeilijk weg kunt leggen. Echter zit je ook direct weer in het verhaal op het moment dat je even later weer aan het lezen bent.

Ook als je niks mee gekregen zou hebben van de aanslagen, is het een pakkend boek. De aanslagen en incidenten worden goed beschreven, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van het probleem wat in dit boek aangepakt wordt. Naarmate je verder in het verhaal zit, heb je verschillende vragen. Hierdoor blijf je betrokken en wil je graag weten hoe het afloopt. Pas aan het eind is alles duidelijk.

Lockdown is een spannend boek, maar door de romantiek en de humor zou ik het eerder een spannende roman noemen. Het verhaal is goed uitgewerkt en je blijft geboeid van begin tot het eind. Ondanks de vele personages blijft de lezer niet met vragen zitten. Het onderwerp is erg passend voor deze tijd. Het probleem van terreur en aanslagen zit nog vers in het geheugen van iedereen.

​Recensie: Lockdown - W.A. Dehairs

Lockdown

1  2  3  4  5

Op een dag krijgt journalist Chris Kooi een brief, van zichzelf. Het is een brief die hij 30 jaar geleden verstuurde aan zijn grote vlam Cath, die plots uit zijn leven verdween. Later volgen nog twee brieven en dan een postkaart: Hotel Falstaff, Brussel, zondag, 22 uur.Geïntrigeerd trekt Chris naar het centrum van de hoofdstad, waar uit vrees voor een terroristische aanslag een 'lockdown' aan de gang is. Deze afspraak in surreële omstandigheden brengt bij Chris verdwenen herinneringen naar boven. Wat hij ontdekt, heeft implicaties voor zijn eigen leven, maar ook voor de toekomst van het land.