Recensie: Reach for the stars RECENSIE

Recensie: Reach for the Stars - Kristine Groenhart​

In Reach for the stars volgen we Marjolein. Ze is verhuisd van Nederland naar Engeland en begint dit jaar, in het tweede jaar, op de meisjeskostschool Mulberry House. Dit jaar is Marjolein, Head-Girl, een soort van klassenvertegenwoordigster van haar jaar. Daarbij horen allerlei taken, van organiseren van feestjes tot contactpersoon zijn tussen leerlingen en docenten. Marjolein heeft aardig wat doelen voor zichzelf gesteld en probeert alles zo goed mogelijk uit te voeren, maar daardoor lijkt juist alles in de soep te lopen. Dan is er ook nog dat rare geluid op de zolder. Spookt het daar soms?

Wat erg leuk is aan Reach for the stars is dat er verschillende woordjes en korte zinnetjes in het Engels worden gebruikt. Al die woordjes/zinnetjes zijn allemaal ook goed te begrijpen voor de leeftijdsgroep waarvoor het boek geschreven is. Daardoor wordt het ook duidelijk dat het boek zich afspeelt in Engeland. Voorbeelden zijn: "sure", "miss" en "reach for the stars" enz.

Het verhaal is geschreven vanuit de ik-persoon, wat erg fijn is want, dat maakt het makkelijker om jezelf in te leven in het hoofdpersonage. Marjolein is een leerling die hard werkt om haar doelen te bereiken, zowel op school als voor haar Head-Girl verplichtingen. Ze is best wel serieus, onderneemt veel, alleen lijkt alles soms wel verkeerd uit te pakken. Een minpuntje is dat Marjolein wel vaak onzeker overkomt en zich ook vaak iets aantrekt van de meningen van andere meisjes.

Wat lekker stoer is aan Reach for the stars, is dat Marjolein zich wil inzetten voor het beoefenen van sport. Ze wil dat iedereen een eerlijk kans krijgt om in een sportteam te komen. Zo is er onder andere een lacrosseteam en een hockeyteam. Eigenlijk is dat te weinig en daarom gaat Marjolein zelf een rugbyteam opzetten met wat hulp van een aantal jongens van de jongensschool Chanterfield Hall. Ze helpen de meisjes met het geven van trainingen, begeleiden het team en regelen oefenwedstrijden. Een erg leuke toevoeging aan het verhaal, ook omdat rugby nu niet bepaald een standaard meiden sport is.

Naast Marjolein is er dit jaar ook een nieuw Nederlands meisje op de kostschool gekomen. Marjolein neemt Khadija onder haar vleugels en al snel zijn de meiden vriendinnen. Khadija is een beetje een wat losbandig meisje en ze zorgt regelmatig voor wat opschudding in het verhaal, wat vooral vaak erg grappig is.

Het hoofdthema in het verhaal is verliefdheid. Dat loopt eigenlijk als een rode draad door het verhaal heen. Alle meiden zijn wel verliefd of hebben een vriendje dat op de jongensschool zit. Soms is verliefdheid nog best lastig, want niet iedereen is van dat kleffe gedoe en wil de hele tijd maar zoenen. De auteur brengt heel subtiel zulke onderwerpen ter sprake. Wanneer ben je nu echt verliefd? En hoe ga je om met ongemakkelijke situaties?

De auteur Kristine Groenhart heeft een heerlijke luchtige schrijfstijl. Het is een echt meiden verhaal. Het boek is niet ontzettend dik, slechts 180 pagina's wat het daardoor ook wel lekker gangbaar maakt, ook als je niet zo gek bent op lezen.

Kortom, hou je van luchtige, simpele, niet te dramatische meiden verhalen vol met verliefd zijn en jongens, dan ga je van dit boek genieten!

Reach for the stars is het vierde deel in de Mulberry house serie, eerder schreef Kristine Groenhart in deze serie ook "Mulberry House", "Keep it cool" en Take it easy.

Mulberry House: Reach for the stars

1  2  3  4  5

Marjolein begint aan haar tweede jaar op Mulberry House, en wat is er veel veranderd! Ze is nu Head Girl van haar jaar, wat betekent dat ze iedereen in de gaten moet houden. En dat ze de contactpersoon is tussen de docenten en de leerlingen. Ze heeft het Make Us Proud-virus te pakken en wil graag alles heel erg goed doen. Maar dat maakt haar niet altijd even populair bij haar klasgenoten...