Recensie: Waarschijnlijk is het liefde RECENSIE

Recensie: Waarschijnlijk is het liefde - P.Z. Reizin​

Jen is een dertiger die ingehuurd werd om een vorm van artificiële intelligentie de nodige sociale competenties bij te brengen. Ze heeft een uitgesproken neus en een ietwat scheve glimlach. Aiden is die A.I. en hij heeft een manier gevonden om zich te ontworstelen aan het lab en struint nu vrij over het internet. Jen is uiteraard zijn favoriete mens en nu ze recent gedumpt werd, is Aiden van plan om iets aan die situatie te verhelpen. Tijdens zijn zoektocht stuit hij op Aisling, een andere A.I., en haar favoriete mens Tom.

Waarschijnlijk is het liefde is één en al romcom. Het is een bijzonder luchtig boek dat vanaf de eerste pagina weet te entertainen en de lezer absoluut zal doen grinniken. De stijl is vooral tijdens het eerste deel erg monter en levenslustig, ondanks de tegenslag die Jen heeft. Het tweede deel zorgt voor de nodige intrige zonder de humor uit het oog te verliezen. Het is toegankelijk geschreven en doet de lezer vragen stellen bij de mogelijkheden van artificiële intelligentie zonder moraliserend te worden.

Het verhaal focust op de plot, die Aiden en Aisling beramen om Jen en Tom bij elkaar te krijgen en doordat zij de belangrijkste personages computerprogramma's zijn, kan dat twee kanten uit: of het wordt dodelijk saai of het wordt ronduit hilarisch. Gelukkig is het in dit geval de tweede optie geworden. Zo zorgt Aiden er bijvoorbeeld voor dat Jen een ontmoeting heeft met een man van wie de gelaatstrekken voor 48% overeenkomen met de Belgische politicus Guy Verhofstadt en doet hij haar ex-vriend een hoop geld doneren aan een feministische organisatie.

Het geheel is speels en verfrissend, al had Reizin meer aandacht mogen besteden aan de relatie die zich tussen Tom en Jen ontwikkelt. Hier blijft het verhaal wat oppervlakkig en mist het wat charme. De lezer kijkt vooral uit naar de plannen van de A.I.'s en de komst van een derde A.I. die er een geheime agenda op na blijkt te houden, brengt een snuifje spanning in het verhaal.

Waarschijnlijk is het liefde is best een lijvig boek en ook daar wring het schoentje een beetje. Reizin neemt de tijd voor zijn verhaal, wil te veel details geven, en dat haalt het tempo er wat uit. Er hadden best enkele scènes geschrapt mogen worden of op z'n minst mogen worden ingekort ten behoeve van een duidelijkere karaktertekening van de menselijke personages.

Auteur P.Z. Reizin werkte als journalist voor zowel de krant, de radio als de televisie voor hij zich op het schrijven stortte. Hij is getrouwd, heeft een dochter en woont in Londen. Waarschijnlijk is het liefde is zijn debuut.

Het is een vermakelijk, komisch boek met een interessante premisse die dit verhaal net dat beetje anders maakt. Aiden en Aisling zijn schitterende vondsten die de menselijke personages weten te overtreffen door hun vindingrijkheid en onverwachte charme. Het verhaal wordt beschreven als perfect voor lezers van Graeme Simsion (The Rosie Project) en door de manier waarop de A.I.'s communiceren en een eigen denkpatroon ontwikkelen gaat die vergelijking inderdaad wel op. Het is een eigenzinnig verhaal dat, ondanks enkele tekortkomingen, heerlijk leest.

Waarschijnlijk is het liefde

1  2  3  4  5

Aiden is de beste vriend van Jen. Hij is geestig, empathisch en heeft een mooie stem. Aiden is een computer, en hij leert door met Jen te praten. Maar Jen is verdrietig en Aiden wil haar weer gelukkig maken. Hij heeft berekend dat Jen voor optimaal welzijn weer een man in haar leven nodig heeft. En met het hele internet tot zijn beschikking duurt het niet lang voor hij de ideale kandidaat heeft gevonden: Tom.
    Jen en Tom zijn gemaakt voor elkaar, ook al weten ze dat nog niet. Alleen, het zijn wel mensen. Die laten zich niet helemaal sturen, en ze nemen irrationele beslissingen.
    Lastig, voor Aiden. Maar niet onmogelijk!