Recensie: Een kans op geluk RECENSIE

Recensie: Een kans op geluk - Catherine Cookson

Een kans op geluk is het honderdste boek van Catherine Cookson. Het is een vervolg op 'Een koppige wijn', maar is prima te lezen zonder het eerste boek gelezen te hebben. Alle boeken van Cookson hebben romantiek als gemene deler.

De hoofdpersoon van Een kans op geluk is Annie O'Hannigan, dochter van welgestelde ouders. Ze woont in een mooi huis en komt niets tekort. Annie wordt verliefd op haar buurjongen Terence. Het gevoel is wederzijds, maar een relatie tussen hen is niet zonder slag of stoot mogelijk. Oude jeugdvriend Brian heeft namelijk zijn zinnen op Annie gezet en buurmeisje Cathleen is vastbesloten Terence voor zichzelf te strikken.

Een kans op geluk speelt zich af in Engeland, zo'n honderd jaar geleden. Het verschil tussen arm en rijk is vrij groot en werkende vrouwen zijn niet gebruikelijk. Annie is vaderloos bij haar moeder opgegroeid die in een arme buurt heeft gewoond. Het huwelijk van haar moeder Kate met een arts en dat heeft hun leven veranderd. Gedurende het boek krijgt Kate nog twee kinderen, veroorzaakt Cathleen de nodige problemen en blijkt Kate nog een familiegeheim met zich mee te dragen. De kerk, het geloof, speelt een belangrijke rol. Zeker vanaf het moment dat Annie besluit dat ze wil toetreden tot de kerk en non wil worden.

Cookson is in 1998 overleden. Je merkt aan de schrijfstijl dat het boek niet recent is geschreven. Het boek eindigt bijvoorbeeld met een climax, die -als het in deze eeuw was geschreven- veel explicieter was geweest. Het taalgebruik en zeker het tempo van het verhaal zijn wat gedateerd. Het verhaal kabbelt voort en is soms wat langdradig.

Een kans op geluk is behoorlijk beeldend geschreven, je kan je een goede voorstelling van de natuur en de omgeving maken. De verhaallijn is echter niet altijd even logisch en er zijn soms ontwikkelingen die niet bijdragen aan de rode lijn van het verhaal. Ook is het niet altijd direct duidelijk dat er een sprongetje in de tijd of situatie gemaakt wordt.

Er doen veel personen mee aan het verhaal, een paar hoofdpersonen en veel figuranten. De meeste hoofdpersonen komen goed uit de verf en maken een duidelijke ontwikkeling door. Annie, Terence en Cathleen hebben herkenbare, ietwat stereotype, karakters. Cathleen, intrigante pur sang, is misschien nog wel de meest expliciete persoon met haar valse gedrag.

Een kans op geluk is een prima boek als je op zoek bent naar een ongecompliceerd liefdesverhaal waar je niet al te veel bij na hoeft te denken. Verwacht echter niet een actuele feel good roman met zinderende spanning.

Een kans op geluk

1  2  3  4  5

Een ontroerende roman over de tegenslagen van het leven en de wil om te vechten voor wat je lief is.

Annie Hannigan is een meisje dat alles heeft wat ze maar zou willen: liefdevolle ouders, een mooi huis en genoeg geld om niets te kort te komen. Ze groeit op tot een beeldschone vrouw die al snel de aandacht trekt van de mannen in haar omgeving. Ze wordt verliefd op haar mysterieuze buurjongen Terence, en het leven lijkt haar toe te lachen.

Maar er zijn mensen die jaloers zijn op Annies geluk: haar jeugdvriend Brian wil haar koste wat het kost voor zichzelf winnen en haar eeuwige rivale Cathleen wordt zo verteerd door jaloezie dat ze Annies leven willens en wetens in gevaar brengt. Als Terence toegeeft dat er in Annies verleden dingen zijn gebeurd die in zijn ogen een gelukkige toekomst in de weg staan, dringt tot haar door dat liefde alleen niet altijd genoeg is… Soms moet je vechten voor je toekomst.