Recensie: Onder de huid RECENSIE

Recensie: Onder de huid - Sara Flannery Murphy

Onder de huid is de debuutroman van Sara Flannery Murphy. Het verhaal gaat over Edie die nu al vijf jaar als body werkt in het Elysische instituut. Dit is een nogal ongebruikelijke baan. Edie ontvangt als body verschillende cliënten. Deze hebben allemaal een dierbare verloren. Edie neemt tijdens deze sessies een pil in, die lotus wordt genoemd. Hierdoor kan haar lichaam worden overgenomen door de dierbare die is overleden, zodat de nabestaanden alsnog even met hun dierbaren kunnen praten. Maar dan raakt Edie geobsedeerd door een nieuwe knappe cliënt. Langzaamaan ontwikkelt ze gevoelens voor deze man en al snel ziet ze hem ook buiten werktijd om. Dit is echter tegen de regels die zijn opgesteld om de body's te beschermen. Dit werk is namelijk niet zonder gevaren...

Onder de huid begint vrij langzaam. We leren Edie kennen en we leren over het bijzondere werk dat ze doet. Sara Flannery Murphy heeft een schrijfstijl die soms wat langdradig aanvoelt en bijzondere manieren om bepaalde gevoelens of dingen te omschrijven. Een goed voorbeeld hiervan is het volgende: "Nu de verwarming uitstaat vult de auto zich met kilte, even snel als water dat door een barst naar binnen lekt. Ik vertel het haar bijna. Over wat er gebeurd is in kamer 7; waarom ons water in kartonnen bekertjes zit, nooit in een glas. Maar ik ken die details alleen uit geruchte, uit gefluisterde informatie die stukje bij beetje aan elkaar is geregen tot een onheilspellend geheel. De verhalen hebben altijd het machtigst aangevoeld als ze in de schaduwen werden bekeken."

Maar als je eenmaal gewend bent aan de schrijfstijl en wat verder komt in het verhaal dan leest Onder de huid heel prettig weg. Wat erg knap gedaan is door de schrijfster is dat we vanuit de ik-persoon meelezen met Edie. Maar we merken dat Edie een duister verleden heeft. Als lezer weet je niet wat dit is, net zoals dat je niet weet waarom Edie precies 5 jaar geleden begonnen is bij het Elysische Instituut. Blijkbaar is er iets gebeurd toentertijd, maar wat precies dat weet je als lezer (nog) niet. Hierdoor heeft het boek een mysterieus tintje. Pas tegen het eind van het boek weet je hoe alles in elkaar steekt, waardoor dit mysterie het hele boek blijft bestaan.

Daarnaast heeft de tekst ook een prettig donkere ondertoon. Dit is te lezen in hoe ze dingen beschrijft. Zo beschrijft Sara Flannery Murphy een lippenstift als een kogelvormige huls. Dit is een beschrijving die je niet vaak zult tegenkomen over een lippenstift. Zo zit er meer van dat soort taalgebruik in het boek, waardoor het verhaal een duister randje heeft en op sommige punten meer aanvoelt als een psychologische thriller dan een roman.

Wat wel een groot minpunt is, is dat het boek geen groots climaxmoment heeft. Het boek kabbelt tegen het eind gestaag voort zonder een piek te kennen. Dit is jammer en laat de lezer, die gedurende het boek geïntrigeerd was door het duistere randje aan het verhaal, ontevreden achter.

Al met al is Onder de huid een prima debuut van Sara Flannery Murphy. Haar schrijfstijl is erg prettig als je er eenmaal aan gewend bent geraakt en het verhaal is erg uniek. Jammer dat het boek geen hoogtepunt bereikt en dat het verhaal eigenlijk maar voortkabbelt. Hierdoor zal Onder de huid dan ook snel vergeten worden door de lezer.

Onder de huid

1  2  3  4  5

Edie heeft een ongebruikelijke baan: ze werkt als "body' in het Elysische instituut. Dankzij een drug kan een body korte tijd de persoonlijkheid van een overledene aannemen. Edie slikt de drug opdat haar cliënten de ervaring hebben met hun dierbaren te praten. De meeste body's houden het werk niet lang vol, maar Edie verlángt juist naar de vergetelheid die het werk met zich meebrengt.

Dan raakt Edie geobsedeerd door cliënt Patrick, wiens vrouw Sylvia overleden is. Ondanks de mysterieuze omstandigheden rond Sylvia's dood ontwikkelt ze gevoelens voor Patrick. Ze spreekt buiten werktijd met hem af, en langzaam raken de regels steeds verder op de achtergrond. Regels die er zijn om de body's te beschermen, want het werk is niet zonder gevaren…