Recensie: Weet je nog RECENSIE

Recensie: Weet je nog - Virginie Grimaldi

In de roman Weet je nog geschreven door Virginie Grimaldi volgen we de vijfendertigjarige Pauline. Op een dag vertelt haar man Ben dat hij niet meer met haar verder wilt, hij kan het niet meer, het is op. Ze is genoodzaakt om samen met haar vierjarige zoontje weer bij haar ouders thuis te gaan wonen. Wat verre van ideaal is. Waar is het toch allemaal misgegaan? Ben zegt dat hij niet meer van haar houdt, maar Pauline weet zeker dat hij zich vergist.

Als je de proloog van Weet je nog gelezen hebt, ben je verkocht. De auteur pakt meteen je aandacht vast. Alle daaropvolgende hoofstukken zijn oprecht, realistisch en recht voor zijn raap. Het verhaal zit vol met humor, hier en daar wat sarcasme en zelfspot, maar vooral is het "echt", echt als het leven. Het sterke punt aan dit verhaal is de herkenning, de dagelijkse situaties die iedereen meemaakt. Dit verhaal raakt je diep in je hart en is hoe meer je naar het einde toe raakt echt ontroerend.

Het hoofdpersonage Pauline is een lieve en grappige vrouw, een moeder die door het vuur gaat voor haar zoontje. Ben en Pauline doen er dan ook alles aan om het voor Jules allemaal zo soepel mogelijk te laten verlopen. Erg verfrissend om eens te lezen over ouders die uit elkaar gaan maar die wel op een nette manier met elkaar om blijven gaan ten behoeve van hun kind. Natuurlijk is Pauline wel ontzettend verdrietig en heeft ze het idee alsof haar wereld in elkaar stort. Ze is heel erg bang dat ze haar soulmate en beste vriend gaat verliezen. Ze is er dan ook van overtuigd dat Ben al het goede uit hun relatie vergeten is, als laatste redmiddel start ze daarom met het opschrijven van herinneringen die ze elke keer naar hem opstuurt zodat hij uiteindelijk weer weet hoe het allemaal begonnen is en hoe hun leven samen was. Op die manier probeert ze Ben weer voor zich terug te winnen.

Pauline gaat samen met Jules weer bij haar vader en moeder wonen. De band met haar moeder is niet optimaal en er zijn hier en daar dan ook wat wrijvingen. Naarmate het verhaal vordert begin je beiden kanten steeds beter te begrijpen. Heel de familie probeert Pauline op te vangen en ze nodigen haar en Jules dan ook uit voor een familievakantie. Samen met haar zoontje, broer, zus en aanhang, vader, moeder en twee grootmoeders proberen ze er het beste van te maken. Ieder huisje heeft zijn kruisje maar uiteindelijk is het mooi om te zien hoe iedereen weer naar elkaar toe groeit en elkaar steunt. Niemand is perfect, maar daardoor voel je juist extra met iedereen mee. De personages in Weet je nog zijn goed uitgewerkt waardoor je aan het einde een compleet en prachtig verhaal hebt, met alles erop en eraan.

Virginie Grimaldie haar schrijfstijl is eerlijk, oprecht en hartverwarmend. Ze zorgt ervoor dat je alle personages in je hart sluit. Door de korte maar bondige hoofdstukken en de toevoegingen van de brieven, leest dit boek ook nog eens enorm vlot en fijn weg.

Kortom, Alles zit erin! Van een lach tot een traan, het is absoluut een verhaal dat je nog heel lang bij zal blijven. Met de roman Weet je nog debuteert Virginie Grimaldie in het Nederlands taalgebied. Hopelijk volgen er nog vele meer!

Weet je nog

1  2  3  4  5

'Ik hou niet meer van je.' Met deze zes woorden wordt het leven van Pauline compleet op zijn kop gezet.
    Samen met haar zoontje gaat ze bij haar ouders wonen. Pauline voelt zich doodongelukkig en hoopt iedere dag dat Ben zich bedenkt. Dan besluit ze het heft in eigen handen te nemen. Een zomer lang schrijft Pauline dagelijks een brief aan Ben, in de hoop zijn twijfels weg te nemen. Ze deelt herinneringen aan hun gelukkige momenten. Waar ze niet op had gerekend, gebeurt: Ben schrijft terug. Maar Ben haalt bewust weggestopte nare herinneringen naar boven. Het wordt Pauline duidelijk: ze moet de werkelijkheid onder ogen komen en het verleden voorgoed loslaten, met of zonder Ben. Weet je nog is een hartverwarmende roman over liefde, familie en de ware betekenis van geluk.