Recensie: Glazen troon 5 - Rijk van stormen RECENSIE

Recensie: Rijk van stormen - Sarah J. Maas

Celaena/Aelin is terug, in het vijfde deel van de populaire Glazen Troon serie: Rijk van Stormen. In de afgelopen delen volgde we het verhaal van de jonge sluipmoordenaar, die tevens de koningin van Terrasen blijkt te zijn, tijdens haar avontuur om het continent Erilea te redden. Gelukkig hoeft ze dit niet alleen te doen en keren ook in dit boek allerlei belangrijke personages terug als Aedion Ashryver, Aelin's neef, Dorian Havilliard koning van Adarlan, de heks Manon Zwartbek, en Rowan Whitethorn, Fae prins en krijger.

Nu Celaena haar rechtmatige titel als Aelin Galathynius, koningin van Terrasen, heeft ingenomen, gaat ze de strijd aan met de Valg-koning Erawan. Samen met haar vrienden, kennissen uit het verleden en zelfs haar vijanden probeert Aelin een krachtig en onverwoestbaar nieuw hof te creëren. Ze hoopt zo niet alleen Terrasen, maar ook de rest van de wereld te redden van de ondergang. Naast haar pogingen om een leger op te bouwen, de Wyrd sleutels te vinden, en naast Erawan ook nog eens de Fae koningin Maeve in de gaten te houden, leert Aelin ook steeds meer over haar eigen krachten en grenzen. De magie van zowel Aelin als Dorian komt in dit boek meer naar voren en speelt een belangrijke rol in de onvermijdelijke oorlog.

Waar de vorige boeken zich voornamelijk op Aelin richtte, focust Rijk van Stormen op meerdere personages. Door te wisselen van karakters wordt het verhaal vanuit verschillende uitgangspunten verteld, en krijgen we langzamerhand steeds meer informatie.  Niet alleen de personages worden verder uitgediept, maar je krijgt als lezer ook meer te weten over de geheimen en de geschiedenis van Erilea zelf. Maas heeft duidelijk goed nagedacht over de wereld die ze heeft gecreëerd en de personages die zich daarin bevinden. Uit de vele ontknopingen en onverwachte wendingen in het verhaal merk je dat ze sommige geheimen al in de eerdere delen in gang heeft gezet, en dat zorgt voor plezierige verassingen.

Het boek zit vol met actie, ontrafelingen en karakterontwikkelingen die het onmogelijk maken om te stoppen met lezen. Wat sommigen als nadeel zouden kunnen zien is dat de inhoud van het boek duidelijk met de leeftijd van de eerdere lezers 'meegroeit'. Hoewel de vorige boeken nog geschikt waren voor de wat jongere lezers, is dit deel met zijn uitgebreide (en door sommige 'lang verwachte') seksuele content, wellicht niet zo geschikt. Ook moeten we belangrijke en geliefde personages uit de eerdere serie missen, gezien zowel Chaol als Nesryn helaas niet voorkomen in dit deel. Gelukkig heeft Maas ook hier een oplossing voor, en schreef zij Toren van Dageraad. Dit boek speelt zich gelijktijdig af met Rijk van Stormen en focust zich op de kapitein en zijn zoektocht in Torre Cesme.

Rijk van Stormen is een ongelooflijk spannend boek en het perfecte vervolg op de eerdere delen uit deze YA Fantasy serie. Dankzij een mega spannende cliff-hanger kunnen we helaas niks anders doen dan reikhalzend uitkijken naar het zesde en laatste deel, dat hopelijk eind dit jaar uit komt. Gelukkig geeft ons dat genoeg tijd om de hele serie opnieuw te lezen! En voor iedereen die écht niet kan wachten, kun je altijd nog genieten van Sarah J. Maas' andere serie: Hof van Doorns en Rozen.

Glazen troon 5 - Rijk van stormen

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Het vijfde deel in de populaire Glazen troon-serie neemt ons verder mee op Aelins epische reis en bouwt op naar een cliffhanger die iedereen zal doen smachten naar het vervolg.

In Rijk van stormen heeft Celaena allang haar rechtmatige rol van erfgename Aelin Galathynius ingenomen en heeft ze gezworen haar koninkrijk terug te krijgen. De Duistere Koning Erawan gebruikt Aelins verleden, haar vijanden en haar vrienden in een uiterste krachtvertoon om te voorkomen dat ze haar doel bereikt. Aelin heeft een krachtig hof dat ze leiding moet geven en heeft haar hart aan een Fae-prins gegeven. Nu moet ze bepalen wat – of wie – ze bereidt is op te offeren om haar wereld te redden…