Recensie: De dood van Murat Idrissi RECENSIE

Recensie: De dood van Murat Idrissi - Tommy Wieringa

De twee jonge Marokkaans-Nederlandse vrouwen Saleh en Thouraya rijden Spanje binnen. Ze hebben er juist een reis met de veerboot van Tanger naar Algeciras opzitten. Met de Straat van Gibraltar in hun rug rijden ze het Spaanse binnenland in – met een overleden jongeman in de kofferbak van de auto. Verscholen tussen de bagage is Murat Idrissi op de veerboot overleden. Nu, op het vasteland, bieden de kansen zich aan voor Saleh en Thouraya. Wat begon als een lichtzinnig avontuur, draait al gauw uit tot hun noodlot.

''Diep in de tijd. Het kalme ademen van miljoenen jaren. Een binnenzee droogt op, verdampt onder de laaiende zon; het waterbekken wordt een zoutwoestijn. Sol Invictus." De proloog heeft de titel 'Zo begint het'. En het is daadwerkelijk het begin van De dood van Murat Idrissi. Er is land in zicht en de veerboot komt dichterbij de haven. De proloog is het begin van een boek vol ruimtebeschrijvingen, waarbij zelfs de sfeer en het weer overgebracht worden. Wieringa weet een simpel feit als twee vrouwen die in een auto door de woestijn rijden zo over te brengen, dat de lezer de warme wind voelt die door de open raampjes waait.

Daarnaast is de proloog het eerste tipje van de sluier van de bijna dichtende vorm die Wieringa gebruikt om iets duidelijk te maken. Zijn zinnen lopen lekker en vloeien van het papier af. Er worden geen complexe zinnen gebruikt, waardoor de boodschap in beeld blijft. "Door de stofsluier zag ze hem vlug verdwijnen, niets dan een geblakerde boomstronk of een verwaaid stuk landbouwplastic in de onmetelijke vlakte." Er lijkt geen haast aan te pas gekomen te zijn om de juiste woorden op de juiste plekken in de zinnen te plaatsen.

Helaas blijven de personages over het algemeen vaag. Het is lastig om zowel hoofdpersonage Saleh als Thouraya – laat staan de bijpersonages én Murat Idrissi – voorbeeldig uit de verf te laten komen in een maar honderd pagina's tellend boek. Hoewel de plot op dit moment goed is en niet uitgebreider hoeft, zou het verder uitdiepen van de personages zeker een meerwaarde voor De dood van Murat Idrissi zijn. Enkele oplossingen om de personages meer te laten spreken zouden het gebruiken van verschillende lagen in de chronologie, meer gesprekken tussen verschillende personages of perspectiefwisselingen zijn. Maar: wellicht stond de plot centraal bij Wieringa. In dat geval heeft hij het knap gedaan.

De dood van Murat Idrissi is een dun boekje dat je makkelijk in een avond uitleest. De plot is goed, hoewel er zeker ruimte voor verbetering is op gebied van personages. Wieringa heeft talent voor het beschrijven van de ruimtes en weet er de juiste woorden voor te gebruiken.

De dood van Murat Idrissi

1  2  3  4  5

De veerboot van Tanger naar Algeciras, een felle wind jaagt door de Straat van Gibraltar. In het ruim van het schip, verscholen in de kofferbak van een auto, sterft een jongeman.

Met de dode verstekeling in hun auto rijden twee jonge Marokkaans-Nederlandse vrouwen even later Spanje binnen. Groot en leeg strekt het land zich voor ze uit. Aan weerszijden van het asfalt de woestijn. Wat begon als lichtzinnig avontuur, is hun noodlot geworden.

In 2004 bezocht Tommy Wieringa een rechtszaak waar hij het feitenrelaas optekenende dat de basis vormt voor De dood van Murat Idrissi. Langs de Spaanse snelwegen naar het noorden worden jaarlijks honderden anonieme doden gevonden die de overtocht niet overleefden. De dood van Murat Idrissi beschrijft het lot van een van hen, maar ook dat van twee migrantendochters, die zich zowel in het land van hun ouders als in Nederland vreemdeling wanen.

Na Dit zijn de namen vertelt Wieringa opnieuw een migratiegeschiedenis; een verhaal van verlangen en opportunisme, overmoed en dood.