Recensie: Ansichtkaarten uit Griekenland RECENSIE

Recensie: Ansichtkaarten uit Griekenland - Victoria Hislop

Ellie verhuisde naar Londen met de hoop op een beter leven, maar dit is toch wat tegen gevallen. Het hoogtepunt van haar dag is het moment dat ze haar brievenbus open doet en elke keer weer een ansichtkaart ziet liggen. Deze ansichtkaarten uit Griekenland zijn eigenlijk niet voor haar maar ze geniet er des te meer van. Ze spiegelen een zonnige plek met geluk, warmte en liefde. Zo anders dan het grauwe, sombere en liefdeloze Londen. Wanneer de ansichtkaarten ophouden hakt ze de knoop door. Ellie gaat Griekenland zelf bezoeken. Een zoektocht naar warmte, invulling en misschien ook wel zichzelf.

Victoria Hislop schrijft het boek net even anders dan veel andere boeken. Je verwacht een verhaal, met misschien wat flashbacks, over Ellie zelf. Ansichtkaarten uit Griekenland is echter niet een roman over Ellie en de mysterieuze A., zoals de achterflap van het boek wel lijkt te vertellen. Eigenlijk is het lastig om überhaupt de hoofdpersonen te omschrijven omdat deze zo een kleine rol innemen in het verhaal. Het boek includeert veel verhalen over onbekende mensen, cultuur en politiek. Het spiegelt de persoonlijke kant van de afgelopen jaren van Griekenland. Dit is belangrijk om je te realiseren voordat je het boek koopt.

Het boek is niet een chronologisch verhaal maar bestaat uit veel losse verhalen van mensen uit Griekenland. Hierbinnen komen steeds bepaalde thema's naar voren. 'Alleen' in de wereld staan, de crisis in Griekenland, cultuur en het landschap lopen als een rode draad door het boek. Deze zaken moeten je interesseren wil je ook echt in vervoering raken van Griekenland, wat de Victoria Hislop wel lijkt te willen bewerkstelligen. De poëtische, maar makkelijk te volgen, schrijfstijl lijkt je uit te nodigen om je te verliezen in al het mooie van Griekenland. De schrijver probeert je te laten ervaren dat er een paradijs is en dat dit in Griekenland is. Wanneer je Griekenland, cultuur en politiek niet zo interessant vindt, dan blijft het boek wat vlak en gaat het niet voor je leven. Dit maakt het boek geschikt voor een selectieve groep. Dit boek zal deze groep waarschijnlijk wel erg aanspreken.

Ansichtkaarten uit Griekenland  is vernieuwend in de opzet en vormgeving. Zo worden de ansichtkaarten weergeven die een nieuw hoofdstuk inleiden. De op zichzelf staande verhalen maken dat je nieuwsgierig bent naar het nieuwe hoofdstuk. Het verhaal kan namelijk alle kanten op gaan. Sommige verhalen zijn ineens heel anders dan de rest. Er zit bijvoorbeeld ineens een super spannend verhaal tussen. Ook zijn sommige stukken schuingedrukt, zijn sommige afbeeldingen zwart-wit en zijn letters ineens blauw. En natuurlijk is er weer een hele mooie kaft, zoals altijd bij de boeken van Victoria Hislop. Deze leuke en verrassende eigenschappen zorgen dat je snel door wil lezen.

Kortom; ansichtkaarten uit Griekenland is een mooi boek en een aanrader wanneer je houdt van cultuur, politiek en minder behoefte hebt aan verbinding met de personages.

Ansichtkaarten uit Griekenland

1  2  3  4  5

Week na week ontvangt Ellie ansichtkaarten, gericht aan iemand die ze niet kent. Er staat geen afzender op en ze zijn slechts ondertekend met een initiaal: A. Met hun wolkeloze hemels, azuurblauwe zeeën en verleidelijke plaatjes van Griekenland geven de kaarten Ellies leven kleur. Ze is dan ook zeer teleurgesteld als de kaarten na zes maanden van de ene op de andere dag niet meer komen. Maar de collage die ze ervan heeft gemaakt aan de muur van haar flat blijft haar intrigeren. Ze besluit dat ze Griekenland met eigen ogen moet zien.

Op de ochtend dat Ellie naar Athene zal vertrekken, wordt er een oud dagboek bezorgd. Ellie begint meteen te lezen en ontdekt zo het ontroerende, verrassende en soms dramatische levensverhaal van A, een man op een persoonlijke odyssee door Griekenland. De stem van de geheimzinnige A maakt een lang onderdrukt verlangen in Ellie los; het is tijd om nieuwe uitdagingen aan te gaan en op zoek te gaan naar een voller, rijker leven.