Recensie: Het enige verhaal RECENSIE

Recensie: Het enige verhaal - Julian Barnes

Het enige verhaal van Julian Barnes is een pijnlijk mooie roman over eerste liefde – en de levenslange gevolgen daarvan.

In de jaren zestig brengt de 19-jarige Paul zijn zomers door in 'Het Dorp'. Daar ontmoet hij de 28 jaar oudere Susan. Paul is direct onder de indruk, nee overdonderd, door haar. Susan is op dat moment getrouwd en heeft twee volwassen dochters. Toch worden Paul en Susan geliefden. Het enige verhaal beschrijft de geschiedenis van Paul en Susan: hoe ze waren, hoe ze hun leven bij elkaar probeerden te houden en hoe het ook wel uit elkaar viel.

Haast poëtisch schrijft Julian Barnes zijn woorden op. De liefde is voelbaar, haast proefbaar. Toch is Het enige verhaal in vergelijking tot de vorige exemplaren van Barnes een minder sterk geheel. Het verplaatsen in de hoofdpersonage, Paul is er 'net niet'. En ook poëtische wat we van Barnes gewend zijn, lijkt er niet te zijn. Maar misschien zijn we als lezer wel te verwend?

Paul vertelt vanuit zijn herinneringen: hij reconstrueert zijn liefdesverhaal met Suzan. Zij is 48 jaar en hij dan pas 19 jaar. Dit wordt afgekeurd door 'Het Dorp'. 'Het Dorp' is de benaming voor de plaats waar zij woonden. Vanwege de afkeuring besluiten de twee samen naar Londen te verhuizen.

Barnes vertelt het verhaal in drie delen: de verliefdheid, het leven samen en het eindige leven. Alle delen in hun eigen schrijfvorm – ik, jij en hij – dat Barnes een woordkunstenaar is komt hierdoor duidelijk naar voren. Af en toe wat schakelen voor de lezer, vergt het zeker.

Het eerste en laatste deel zijn het sterkst. Je wordt meegenomen in de verliefdheid en het verdriet van Paul wanneer ook een eind aan het leven komt. Zijn verdriet om Susan is te proeven en Barnes beschrijft zijn verdriet rauw en echt. Knap. Het aftakelen van Susan vanwege haar alcoholisme is een moeilijke strijd die merkbaar gevoerd wordt en jij, als lezer, blijft zeker achter met een brok in je keel.

Ondanks de hoge verwachtingen die de naam Julian Barnes heeft bij zijn lezers, heeft hij deze keer zijn verwachtingen niet waar gemaakt. Toch blijft Barnes een uitmuntende schrijver, maar is - naar mijn idee - zijn magie in Het enige verhaal minder te vinden dan in zijn 22 eerdere uitgaven.

Het enige verhaal

Julian Barnes

1 februari 2018

ISBN 9789025452087
    Uitgever Atlas
    256 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Begin jaren zestig. In een saaie voorstad van Londen brengt de negentienjarige student Paul de zomermaanden door in zijn ouderlijk huis. Op aanraden van zijn moeder schrijft hij zich in bij de plaatselijke tennisclub. Tijdens een toernooi ontmoet hij Susan: achtenveertig jaar oud, zelfverzekerd, ironisch, overdonderend. Susan is getrouwd, met twee volwassen dochters. Paul en Susan worden elkaars geliefden. In Het enige verhaal kijkt Paul jaren later terug op de zomer die zijn leven voorgoed veranderde, op het begin van hun liefde, op de daaropvolgende jaren samen en hoe dit leven uiteindelijk, heel langzaam, ontrafelde.