Recensie: De keuken van Corsica RECENSIE

Recensie: De keuken van Corsica - Nicolas Stromboni

Nicolas Stromboni is wijnhandelaar en wil met dit boek De keuken van Corsica laten zien hoe goed de Corsicaanse spijzen en wijn samen gaan. De keuken van Corsica bevat tachtig Corsicaanse recepten die zich typeren als zonnig, geurig, kruidig, authentiek, veelzijdig en ruig. Dit boek bestaat uit verschillende hoofdstukken: het varken, vlees, kaas, producten uit de zee, fruit en groenten, desserts, kennis van (bij)zaken en Corsicaanse wijnen. Het boek eindigt met een inhoud en register. Ieder hoofdstuk begint met een inleidende achtergrond van de te gebruiken producten en een portret van een deskundige. Ieder recept beslaat twee pagina's, waarvan een de benodigdheden, bereidingswijze en wijntip en de ander een paginagrote foto. De recepten ogen duidelijk en overzichtelijk en zijn voorzien van mooie, uitnodigende foto's.

Het eerste recept uit De keuken van Corsica dat ik maakte was het groente-tartaartje van courgette, meloen, tomaat, rode ui, munt en basilicum. Dit recept is eenvoudig en snel te maken. Wel moet je de courgette een dag van tevoren bereiden, zodat deze uit kan lekken. Op de dag zelf is het recept snel te maken en is het een kwestie van het snijden en mengen van de ingrediënten. Dit recept ziet er door de verschillende kleuren aantrekkelijk uit. Daarnaast zijn de smaken perfect in balans. Zo heb je het zoete van de meloen, het frisse van de munt, het scherpe van de rode ui, het zuur van de kappertjes en het kruidige van de basilicum. Dit gerecht kun je prima eten als bijgerecht of als broodbeleg.

Het tweede recept uit de Keuken van Corsica dat ik heb gemaakt was de ingemaakte ansjovis. De ansjovisfilets bereid je in een weckpot met azijn, druivenpit- en olijfolie en breng je op smaak met knoflook, bladpeterselie en citroenschil. Na een week zijn de smaken goed ingetrokken en kun je deze vis serveren met geroosterd brood, borrelhapje of als onderdeel van een taart. Dit gerecht is eenvoudig, maar bijzonder smaakvol en heeft door het zout van de ansjovis maar weinig nodig. Nicolas Stromboni zet met De keuken van Corsica een prachtig boek neer met veel achtergrondinformatie over typisch Corsicaanse producten. Hierbij kun je denken aan recepten zoals: gebraden speenvarken, lamsstoof, kaas beignets, gevulde oesters, ratatouille en citrussalade. Het boek heeft een duidelijke opbouw, is mooi vormgegeven en bevat veel achtergrondinformatie.

Toch kan ik wel een aantal punten van kritiek benoemen. Het boek is erg groot en dik en valt voortdurend dicht. Dit maakt het onpraktisch voor gebruik. Verder mis ik de bereidingstijd bij de recepten. Daarnaast zou ik graag zien dat de recepten voorzien zouden zijn van alternatieve, meer toegankelijke ingrediënten die buiten Corsica te verkrijgen zijn. Weliswaar kan men de Corsicaanse kazen eenvoudig vervangen door ricotta, maar voor veel vleessoorten mis ik alternatieve ingrediënten. De inhoud staat achterin het boek. Ik vind dat deze vooraan in het boek thuishoort. De keuken van Corsica leek mij zeer veel belovend, maar viel tegen door de specifieke en moeilijk verkrijgbare ingrediënten. Dat vind ik bijzonder jammer, want de smaak van de gerechten is buitengewoon goed.

De keuken van Corsica

1  2  3  4  5

De recepten in dit bekroonde, fenomenale kookboek zijn als Corsica zelf: zonnig, geurig, kruidig, authentiek, veelzijdig en een tikkeltje ruig. Nicolas Stromboni laat ons op een persoonlijke en ongedwongen manier kennismaken met alle smaken van zijn geliefde 'eiland van de schoonheid'. De lezer leert niet alleen hoe figatelli (Corsicaanse worst) of brocciu (Corsicaanse geitenkaas) worden gemaakt, maar ook hoe je zelf de befaamde ratatouille sartenaise van Gisèle bereidt, of de canistrelli met hazelnoot van Gabriel.