Recensie: Het ongelukproject RECENSIE

Recensie: Het ongelukproject - Julie Buxbaum

David zit al 622 dagen alleen tijdens de lunchpauze. Houdt van feiten, getallen en zijn notitieboekje.
Kit heeft vrienden in overvloed. Gaat voor het eerst weer naar school nadat haar vader is verongelukt.

Als Kit na de dood van haar vader door een auto-ongeluk weer naar school gaat, voelt ze zich niet meer zichzelf en ze vindt het lastig om met haar vrienden te praten. Om gedoe te voorkomen gaat ze bij de lunch naast David zitten, de 'loser' van de school. David lijkt precies te zijn wat ze op dat moment nodig heeft; hij is eerlijk en draait nergens omheen. David blijkt veel leuker, interessanter en grappiger te zijn dan Kit had gedacht. Als Kit en David samen 'Het ongelukproject' beginnen om meer te weten te komen over de toedracht van het auto-ongeluk van haar vader, leren ze elkaar steeds beter kennen. David is vastbesloten om voor Kit de waarheid te ontdekken. Maar kan hun vriendschap de schokkende waarheid wel overleven?

De lezer volgt David en Kit in hun reis zoektocht de waarheid. David helpt Kit om het mysterie van het ongeluk van haar vader te ontrafelen. Langzamerhand beginnen ze steeds meer naar elkaar toe te groeien, ondanks dat ze onder andere omstandigheden elkaar misschien nooit zouden hebben zien staan. De fascinatie van David voor complexe natuurkundige en wiskundige vraagstukken geeft een extra, interessante dimensie aan het boek. Vooral als David met Kit de theorie van de kwantummechanica bespreekt is het voor de lezer heel interessant om te volgen, omdat schrijfster Julie Buxbaum de theorie hierbij ook uitlegt.

Het Ongelukproject is zeker een aanrader voor fans van John Green.  Schrijfster Julie Buxbaum heeft veel aandacht besteed aan haar personages, wat terug te zien is aan de diepgaande en complexe karakters. David is een  jongen met een uitzonderlijk hoog IQ, die af en toe Aspie-trekjes (Asperge) vertoond zoals hij dat zelf zegt. Kit is een vlotte meid, die door het verlies van haar vader zich verloren voelt en probeert haar leven weer op te pakken.

Een groot pluspunt van Het Ongelukproject is de boodschap die Julie Buxbaum aan de lezers meegeeft. Wat vaak opvalt is dat in sommige feelgood Young Adult boeken de boodschap die de lezer meegeeft aan de lezers nogal wrang is. Bijvoorbeeld  dat je moet veranderen om aandacht van de liefde van je leven te krijgen. In Het Ongelukproject is de boodschap van de schrijfster dat wanneer er onvoorstelbaar akelige dingen gebeuren, je altijd de keuze hebt om te willen groeien of te verschrompelen. Het is aan jou om deze keuze te maken.

Julie Buxbaum heeft met Het Ongelukproject een zeer aansprekend, lief boek geschreven. De lezer sluit de personages uit het boek direct in zijn hart. Het boek heeft alles in zich; interessante personages, plotwendingen en een realistische kijk op het leven van een tiener.

Het ongelukproject

1  2  3  4  5

David houdt van feiten, getallen en zijn notitieboekje. Zit al 622 dagen alleen tijdens de schoolpauze.
    Kit gaat voor het eerst weer naar school nadat haar vader is verongelukt.

Sinds haar vaders dood, weet Kit niet meer hoe ze met haar vriendinnen moet praten. In de pauze gaat ze daarom naast David zitten in de hoop met rust gelaten te worden. Maar Davids vreemde directheid blijkt juist een verademing. Zo ontstaat een wonderlijke vriendschap.

Als Kit en David samen 'Het ongeluk project' opstarten om meer te weten te komen over het auto-ongeluk van Kits vader, hebben ze geen idee wat dit teweeg brengt. Kan hun vriendschap de waarheid overleven?