Recensie: Die nacht zag ik haar RECENSIE

Recensie: Die nacht zag ik haar - Drago Jancar

Die Nacht Zag Ik Haar volgt het verhaal rondom Veronika, de vrouw van Leo Zarnik, die in januari 1944 verdween. De hoofdstukken volgen vijf mensen naar het antwoord op de vraag hoe zij verdwenen is. Iedereen heeft hierbij zijn of haar eigen beweegredenen en eigen perspectief. Sommige mensen kennen elkaar en maken daardoor ook dezelfde momenten mee, waardoor je soms een rond beeld krijgt van gebeurtenissen. De vijf mensen zijn: de Servische cavalerie-officier Stevo, die ooit een liefdesrelatie met Veronika had, de hoogbejaarde moeder van Veronika Josipina, die bij Stevo en Veronika woonde toen zij samen waren, de Duitse officier Horst, die bevriend was met Stevo en Veronika, het dienstmeisje van Stevo en Veronika en Jeranek, een boerenjongen die meer weet over de nacht waarin Veronika verdween.

Drago Jancar is een Sloveense schrijver en schreef jarenlang kritische stukken in het voormalige Joegoslavië. Over de hele wereld worden boeken van hem vertaald en gelezen, waaronder in Nederland De Galeislaaf en Noorderlicht. Die Nacht Zag Ik Haar kwam uit in 2010 en is dit jaar vertaald naar het Nederlands door dezelfde vertaler als zijn vorige boeken.

Door de slimme manier van vertellen, door dus eigenlijk vijf losse verhalen te vertellen, wordt de spanning van het verhaal langzaam opgebouwd en komt de climax in het laatste verhaal aan bod, het verhaal van Jeranek. Jancar vertelt voornamelijk wat prozaïsch, het is soms mooi en wat lastig te doorgronden. Er zit vrijwel altijd een diepere laag onder zijn woorden. Het boek is er ook op gericht dat het niet alleen op een roman-wijze het verhaal vertelt, maar het laat daarbij ook het oorlogsgeweld en het verschil tussen de verschillende tijden zien. Jancar vertelt graag hoe mensen gemanipuleerd kunnen worden of hoe ze in slechte situaties kunnen belanden. Wat dat betreft is het dus ook een leerzaam boek, iets om over na te denken.

Het lastige is dus dat dit boek niet ergens mee te vergelijken valt. Drago Jancar heeft een geheel eigen roman geschreven zonder het saai, langdradig of voorspelbaar te maken. Dit is absoluut een boek waarover is nagedacht, een boek dat nog niet veel te zien is in de boekhandel. Dat maakt de schrijver memorabel en geliefd bij fans. Afhankelijk van het genre wat de lezer vaak leest, is Die Nacht Zag Ik Haar aan te raden of niet. Misschien kan een lezer het toch wat saai of onbegrijpelijk vinden wanneer hij of zij gewend is aan fantasy en dergelijke, maar voor een (literaire) romanlezer is dit boek perfect en uniek. Een absolute aanrader.

Die nacht zag ik haar

Drago Jancar

9 januari 2018

ISBN 9789021406947
    Uitgever Querido
    224 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Wat is er in januari 1944 met Veronika Zarnik gebeurd? Op mysterieuze wijze is ze met haar man Leo van hun landgoed verdwenen en niemand heeft ooit nog iets van hen gehoord. Vijf personages herinneren zich haar en ontvouwen het verhaal van de rijke, excentrieke Veronika, een vrouw met allure en een sterke wil, en met iets ongrijpbaars. Onder hen Stefan, de Servische cavalerieofficier die een onmogelijke verhouding met haar kreeg en opeens verlaten werd; haar moeder, die op het landgoed inwoonde en vele bezoekers zag, maar haar geheugen laat haar in de steek; Horst, de Duitse legerarts die Veronika vaak romantisch bezocht; en Jeranek, de klusjesman die met de partizanen streed. Werd Veronika's dubbelspel haar noodlottig?

Liefde, verwarring en verraad komen samen in een rijke en roerende roman, die de volle tragedie van Joegoslavië tijdens de Tweede Wereldoorlog omvat.