Recensie: Geluksfactor 10 RECENSIE

Recensie: Geluksfactor 10 – Carolina van Dorenmalen

Carolina van Dorenmalen is een bekende blog- en vlogster die zich voornamelijk richt op gezonde levensstijl, gezond eten en positiviteit rondom bewegen. In het boek Geluksfactor 10 vertelt Carolina over de periode waarin ze 15 kilo probeerde af te vallen en haar leven wilde omgooien, maar ook hoe jij als lezer dit zou kunnen bereiken. Het boek gaat dus niet alleen over haar persoonlijke ervaring, maar staat ook boordevol tips en schema’s om zelf aan de slag te gaan.

Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken die allemaal een pakkende titel hebben. Door te dromen, durven en doen kom je bij je uiteindelijke doel terecht. Door zich voornamelijk te focussen op een gezonde levensstijl en de zoektocht naar geluk is het boek niet alleen handig voor mensen die willen afvallen. De uitgebreide schema’s, workout’s en recepten zijn dus ook handig voor iedereen die gezonder zou willen leven. Hierdoor is het boek ook leuk en motiverend als je bijvoorbeeld al op goed gewicht zit, of als je juist zou willen aankomen.

Het eerste hoofdstuk ‘dromen’ is meteen al leuk om te lezen! De positiviteit die Carolina weet uit te stralen door het gehele boek werkt aanstekelijk en je krijgt direct zin om te beginnen. Door haar eigen verhaal te delen heb je het idee dat ze begrijpt waar de lezer doorheen moet. In het begin wordt er gevraagd om duidelijk je dromen en doelen voor jezelf te noteren. Hier moet je natuurlijk wel eerlijk in zijn, maar daarnaast moet het ook leuk blijven. Er wordt dan ook gevraagd om duidelijk haalbare doelen te stellen en het zo niet al te moeilijk te maken voor jezelf.

In de hoofdstukken durven en doen ga je aan de slag. Het boek is zo ingericht dat je in vier weken dichterbij je doel zou moeten zijn. Wel moet je natuurlijk de tijd en (blijvende) motivatie vinden om dit daadwerkelijk zo lang vol te houden, en zodra je in een dip zit is het lastig om het boek er weer bij te pakken.

Geluksfactor 10 staat boordevol makkelijke recepten die iedereen zou kunnen maken, en waar je gelukkig geen extreme of bijzondere ingrediënten voor nodig hebt. Voor lastige eters of mensen met allergieën kan het echter wel moeilijk zijn om de gerechten te maken, en als je bijvoorbeeld meerdere mensen hebt om voor te koken ben je extra tijd kwijt. Het boek is dus ook echt gericht op jouw individuele ontwikkeling en kan daarom lastig te combineren zijn naast een drukke baan of studie.

Naast de tips en tricks voor een gezonde voeding en positieve mindset, staan er ook verschillende oefeningen en workout-schema’s in. De oefeningen zijn niet al te lastig en daarom prima vanuit huis te doen. Wat wel een nadeel is, is dat niet alle oefeningen voor iedereen even goed werken en je hierdoor de motivatie verliest om te blijven sporten. Daarnaast is het ook belangrijk om goede begeleiding te hebben bij het sporten, zodat je geen verkeerde bewegingen maakt en je lichaam zo per ongeluk overbelast. Hele betrouwbare informatie (die bij jou persoonlijk past) is dus moeilijk te krijgen vanuit een boek.

Waar het boek veel informatie geeft rondom het eten, schiet het bij het onderdeel bewegen een beetje te kort. Het zou waarschijnlijk beter werken om náást het lezen van dit boek, óók (verantwoordelijk) aan de slag te gaan in bijvoorbeeld een sportschool.

Naast de hoofdstukken dromen, durven en doen is vooral het laatste hoofdstuk belangrijk: dankjewel. Waar de meeste boeken zich enkel op de verandering richten, legt Carolina uit dat het ontzettend belangrijk is om trots te zijn op je resultaat en om jezelf regelmatig een schouderklopje te geven.
Hierdoor sluit het boek op een vrolijke en positieve toon af, ook als je niet het doel hebt gehaald dat je voor ogen had.

Geluksfactor 10 is een grappig, herkenbaar en motiverend boek dat je aanmoedigt om aan te slag te gaan op jouw weg naar een betere levensstijl!

Geluksfactor 10

1  2  3  4  5

Geluksfactor 10 brengt je naast een overdosis positiviteit ook inspiratie en uitdaging, én zal voor velen een eye-opener zijn. Na jarenlang ongelukkig jojoën met haar gewicht viel Carolina van Dorenmalen door middel van gezonde voeding, sport en bewustwording 15 kilo af, en ze voelt zich energieker dan ooit! Ze daagt je uit om vier weken haar schema's te volgen en te ontdekken welke gezondheidsdoelen jíj kunt bereiken, met als doel: geluksfactor 10. Kom in beweging, eet gezond, leer ontspannen en ga ondertussen met jouw persoonlijke uitdagingen aan de slag. Met de handige wekelijkse voedings- en sportschema's, boodschappentips, 40 easy recepten én yoga-oefeningen biedt Carolina je een helpende hand, maar stimuleert ze je vooral om het zelf te doen. Wat valt er te verliezen?