Recensie: Zwarte lieveling RECENSIE

Recensie: Zwarte lieveling - Suzanne Koster

Zwarte lieveling van Suzanne Koster is het eerste deel van De oneindigheidstrilogie over mishandeling, hoop en oneindige liefde. Dit boek is oorspronkelijk in 1995 verschenen, maar recentelijk is het herschreven en weer opnieuw uitgegeven.

Het verhaal gaat over het 14-jarige meisje Saskia dat lange tijd werd mishandeld door haar stiefvader. Haar moeder kon toen alleen maar toekijken en durfde ook niet tegen Saskia's stiefvader in te gaan. Als ze naar het kindertehuis wordt gebracht, is ze eindelijk verlost van haar stiefvader en probeert ze een nieuw leven op te bouwen. Toch komen af en toe nog wat oude herinneringen aan die slechte tijd naar boven drijven.

Aan het begin van Zwarte lieveling is het verhaaltempo erg traag. Het kostte dus ook even om in het verhaal te komen, maar zodra je in het verhaal bent, leest het makkelijk weg. Door middel van flashbacks kom je erachter op welke gruwelijke manieren Saskia mishandeld werd. Ze wordt bijvoorbeeld door haar stiefvader geslagen, wordt vaak geschopt tot ze bloedt, wordt uitgescholden en ook vernederd. Af en toe zijn er dus wat schokkende momenten. Saskia probeert deze traumatische gebeurtenissen te verwerken, maar dat gaat niet eenvoudig. Ze worstelt met haar nare ervaringen en vindt het moeilijk om mensen te dichtbij te laten komen. Tijdens het lezen leer je dus hoe traumatisch een mishandeling is en wat het met een kind op psychisch en emotioneel vlak doet.

Het boek laat verder ook zien hoe het is om als tehuiskind te moeten leven. Het blijkt namelijk dat veel mensen verkeerde gedachtes hebben over tehuiskinderen. Saskia wordt bijvoorbeeld een leugenaar en een dief genoemd. Mensen denken dat ze zelf zeker ook heeft bijgedragen aan haar ellende waardoor ze in een tehuis moet leven. Dat is echter niet waar. Uit dit boek blijkt dat tehuiskinderen op jonge leeftijd verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt, waardoor ze niet meer thuis kunnen blijven wonen en noodgedwongen naar een tehuis moeten gaan.

Een groot pluspunt is dat het erg realistisch is weergegeven. Kindermishandeling is namelijk een groot probleem dat in deze tijd ook nog steeds aan de orde is. Het is dus goed dat hier aandacht aan wordt besteed in een boek.

Zwarte lieveling van Suzanne Koster is dus een erg aangrijpende en heftige jeugdroman. Het verhaaltempo is aan het begin weliswaar een beetje traag, maar zodra je in het verhaal zit leest het makkelijk weg. Het verhaal is erg realistisch en laat zien dat kindermishandeling niet oké is en er iets tegen gedaan moet worden.

Zwarte lieveling

1  2  3  4  5

De aangrijpende jeugdroman van Susanne Koster, opnieuw uitgegeven als eerste deel van De oneindigheidstrilogie over mishandeling, hoop en oneindige liefde. Voor young adults.
    Saskia is eindelijk buiten het bereik van haar stiefvader. Buiten het bereik van zijn vuisten. In het kindertehuis probeert ze een nieuw leven op te bouwen, maar het verleden dringt zich nog vaak aan haar op. Blauw wordt dan grijs, grijs wordt donkergrijs, tot er alleen nog zwart over is. Maar Saskia wil zich niet laten onderdompelen in het duister. Ergens diep vanbinnen zit een prachtige bloem, die vecht om tussen het onkruid omhoog te komen.