Recensie: Het boek van Emma RECENSIE

Recensie: Het boek van Emma – Emma Reyes

Emma Reyes, een kunstenares, heeft een bijzondere jeugd achter de rug. Haar prilste bestaan brengt ze door in een kleine kamer in Bogotá, in een kamer zonder ramen of deuren. Hoewel ze hier een simpel bestaan leidt, is ze gelukkig omdat ze met de andere kinderen op straat kan spelen. Als haar moeder besluit om ergens anders te gaan wonen, in een mooier huis, is Emma verdrietig om de andere kinderen achter te laten. Het nieuwe huis is mooi, maar saai. Na een tijdje in het huis te wonen, wil haar moeder opnieuw verhuizen. Ze laat haar kinderen echter listig achter, waardoor ze in een klooster belanden. Daar moet Emma de religieuze regelmaat volgen…

Dat Emma Reyes een bijzondere jeugd heeft gehad, daar valt niet over te twijfelen. Dat wij daarover kunnen meelezen, is wel heel aangenaam! Emma Reyes weet haar jeugd tot leven te wekken door over kleine details te schrijven, waarbij ze het geheel niet over het hoofd te zien. Zo vertelt ze onder andere dat ze in de sloppenwijken een pop van klei hadden gemaakt en wat voor spelletjes ze daarover verzonnen. Het zijn die details die het verhaal in Het boek van Emma leuk en luchtig houden, zonder de ernst van de situatie te negeren.

Emma Reyes heeft een vlotte schrijfstijl. Je wordt helemaal meegezogen in het verhaal! Haar schrijfstijl zorgt ervoor dat je je de ruimtes goed kan voorstellen en dat de gebeurtenissen tot leven komen. Hoewel het verhaal soms ongelofelijk klinkt, weet Emma Reyes het zodanig te beschrijven dat het toch echt wordt. Ook het feit dat Het boek van Emma gebaseerd is op waargebeurde feiten, zorgt ervoor dat je alles gelooft wat er gebeurt. Het feit dat dit een waargebeurd verhaal is, zou wel wat meer benadrukt mogen worden (in een inleiding bijvoorbeeld). Je kan het enkel afleiden van de achterflap! Dat de gebeurtenissen in het boek waargebeurd zijn, geeft het net extra charme.

Hoewel Emma heel veel gebeurtenissen beschrijft, zijn er ook nog enkele mysteries. Zo is Het boek van Emma in briefvorm geschreven. Emma heeft haar jeugd via deze brieven beschreven aan een zekere Germán, maar veel extra uitleg of context krijg je daar niet bij. Daarop moet je wachten tot aan het nawoord! Als je het fijn vindt om een context te hebben terwijl je leest, kan je misschien het nawoord al eens op voorhand lezen. Ook de plaatsnamen zorgen voor wat mysteries, aangezien de gemiddelde Belg of Nederlander niet zo bekend is in Colombia. Een kaartje met een situering had het al heel wat helderder kunnen maken!

Ondanks de mysteries (die blijven), heeft Emma Reyes met dit waargebeurde verhaal over haar jeugd een prachtig boek geschreven. Je wordt helemaal meegezogen in de avonturen die Emma meemaakt en komt wat meer te weten over het Colombia van de jaren 20.

Het boek van Emma

Emma Reyes

26 februari 2018

ISBN 9789029092395
    Uitgever Meulenhoff
    216 pagina's

Meulenhoff

1  2  3  4  5

Een bijzonder, waargebeurd verhaal over een bewogen jeugd in Colombia
    Gabriel García Márquez ontdekte het grote schrijftalent van kunstenares Emma Reyes
    Emma Reyes bracht haar jeugd door in Bogotá, in een kamer zonder ramen, zonder water of toilet, met slechts haar vindingrijkheid om zichzelf en haar zus in leven te houden. Verlaten door hun moeder kwamen ze in een klooster terecht dat onderdak bood aan honderdvijftig verweesde meisjes. Ze boenden er de wc's, streken kleren en deden de was, schrobden vloeren, naaiden kleding voor de nonnen – en leefden in angst voor de duivel. Ongeletterd en in alles onwetend over de buitenwereld, ontsnapte Emma toen ze negentien was.

Het boek van Emma is een schitterend, teder verhaal waarin een kinderblik ons laat zien hoe wonderlijk de wereld kan zijn – ondanks alles. Levendig en tot in detail toont het de opmerkelijke moed en de grenzeloze fantasie van een jong meisje dat opgroeit in totale armoede.