Recensie: De verkeerde vriend RECENSIE

Recensie: De verkeerde vriend – Gert-Jan Van Den Bemd

Gert-Jan Van Den Bemd is lang geen onbekende in de literaire wereld. De wetenschapsjournalist en redacteur won als schrijver van kortverhalen al diverse literaire prijzen, waaronder de Aspe Award in 2016 en de eerste prijs van het International Literature Festival Utrecht 2017. Ook als beeldend kunstenaar trok hij al heel Europa rond.

Met De verkeerde vriend waagde hij zich voor het eerst aan een roman en het resultaat is onmiddellijk een schot in de roos. Maar liefst drie jaar werkte Van Den Bemd aan deze debuutroman vooraleer hij tevreden was. Het werd uiteindelijk een tragikomisch verhaal dat leest als een thriller.

Hoofdfiguur in De verkeerde vriend is de veertigjarige Werner Mans, een doorsnee-man met een doorsnee-gezin, hoewel menig lezer in hem eerder een loser zal zien. Hij is een man met weinig ambities en houdt van zijn veilige, beschermde omgeving. Tijdens zijn vakanties verblijft Werner met vrouw en dochter in hun stacaravan. Als zijn 16-jarige dochter voor het eerst uitgaat naar de discotheek in de buurt en daarna haar nieuwe ‘vrienden’ meebrengt naar het zwembad van de camping, is het hek van de dam. Allerlei kleine baldadigheden zorgen voor een bedreiging van het veilige, ingedutte leven van Werner en samen met de verantwoordelijke van de camping, Bruno, gaat hij in de tegenaanval. De zaken lopen zo langzamerhand uit de hand en alles escaleert. Het verhaal ontpopt zich tot een heuse thriller met diverse spannende verhaallijnen en subplots waardoor de suspense ten top gedreven wordt. Er vallen een aantal doden, Werner ontpopt zich tot een heuse action-hero, maar uiteindelijk valt alles weer in de plooi en kan Werner terug naar zijn oude, vertrouwde leventje. De verkeerde vriend lijkt dan ook de perfecte titel: dochter Roos valt op de verkeerde jongen, maar ook die heeft een duistere vriend, en ook de nieuwe vrienden die Werner maakt zijn niet te vertrouwen. Een veelgelaagde titel dus.

Van Den Bemd slaagt erin om op een heel geloofwaardige manier het saaie burgerleventje van de hoofdpersoon te doen kantelen naar een razend spannende rollercoaster van gebeurtenissen om daarna rustig uit te bollen en het leven weer op de gewone rails te brengen. Hij doet dit zonder ook maar afbreuk te doen aan de werkelijkheid. Bovendien worden ook de andere karakters goed uitgediept en zijn ze vaak zeer herkenbaar, hoe verdorven en slecht ze ook zijn. In de beschrijving van de personages laat Van Den Bemd het psychologische kantje niet achterwege, maar besteedt hij er extra veel aandacht aan. De vlotte stijl en de perfecte spanningsopbouw zorgen er echter voor dat de lezer zonder dralen blijft doorlezen. Dankzij het fotografisch beschrijven van alle gebeurtenissen, plaatsen en karakters speelt de film van het verhaal zich perfect af voor de ogen van de lezer. Deze debuutroman is zonder meer sterk.

De verkeerde vriend

1  2  3  4  5

Werner Mans heeft alles redelijk voor elkaar. Oké, zijn werk stelt niet veel voor. Hij fotografeert wegwerpartikelen voor ziekenhuizen en laboratoria, als het al tot fotograferen komt. Maar hij heeft een vrouw, een dochter en een stacaravan. Alles gaat goed. Tot zijn dochter zo nodig naar een discotheek... nee, een club wil. Werner weet hoe het er daar aan toegaat. Vroeger kwam hij er ook. De vrienden die zijn dochter daar leert kennen, bedreigen Werners kalme bestaan. Voor het eerst in zijn leven moet hij opkomen voor zichzelf. Met alle gevolgen van dien.