Recensie: Angst RECENSIE

Recensie: Angst – Dirk Kurbjuweit

Angst van Dirk Kurbjuweit is de eerste thriller van de Duitse schrijver. Kurbjuweit beschrijft het leven van het ogenschijnlijk perfecte gezinnetje van Randolph Tiefenthaler die, ondanks zijn ietwat ongebruikelijke jeugd, een stabiel leven voor zichzelf heeft opgebouwd in de Duitse hoofdstad. Zijn wereld wordt op zijn kop gezet als zijn onderbuurman, Herr Tiberius, zijn zinnen zet op Randolph’s vrouw. Wanneer Tiberius’ avances onbeantwoord blijven grijpt hij naar zwaardere middelen: hij beschuldigt het gezin van kindermisbruik. Zijn beschuldigingen drukken zwaar op het gemoed van het gezin Tiefenthaler en hun situatie lijkt steeds onhoudbaarder te worden. Herr Tiberius weet Randolph in een positie te drijven waarin ook hij geen andere optie meer ziet. Angst opent dan ook met de executie van Herr Tiberius door Randolph’s vader.

Met de directe uitschakeling van de dreiging in het eerste hoofdstuk lijkt het voornaamste spanningselement uit de roman te zijn weggenomen. Kurbjuweit weet echter de spanning te creëren in de aanloop naar wat lijkt het onvermijdelijke. Randolph blikt terug op de gebeurtenissen en de vele zijwegen die hij had kunnen inslaan die mogelijk een andere uitkomst teweeg hadden gebracht. Zijn groeiende wanhoop en verminderende vertrouwen in de rechtstaat nemen toe naarmate duidelijker wordt dat hij niks tegen zijn plaaggeest kan ondernemen. Hij vreest voor de veiligheid van zijn gezin, maar lijdt ook psychologisch onder de beschuldigingen van Herr Tiberius, die hem doen twijfelen of hij echt geen ondegelijke daden heeft verricht met zijn kinderen. Tegelijkertijd brengt de situatie hem ook dichter bij zijn vrouw, waar hij Herr Tiberius bijna grimmig dankbaar voor is.

Kurbjuweit dwingt de lezer onder ogen te zien hoe machteloos men kan staan, en hoe zelfs de grootste pacifist tot geweld gedwongen kan worden, wanneer in de positie geplaatst. Randolph’s worstelingen met het verleden beïnvloeden zijn positie in het heden. Met een pistoolfanaat als vader heeft Randolph zich nooit veilig gevoeld in zijn eigen huis, een gevoel dat terugkeert met de aanwezigheid van Herr Tiberius. De lezer wordt meegesleurd in de machteloosheid van de protagonist.

Angst weet de lezer een beklemmend gevoel te bezorgen en zich af te laten vragen hoe het is om je onveilig te voelen in je eigen huis. Toch lijkt de ernst van de moord op Herr Tiberius niet te stroken met de gebeurtenissen die als aanleiding worden aangeduid. Hoewel de lezer begrip creëert voor de situatie van het gezin Tiefenthaler, is de wanhoop die het gezin teistert niet per definitie voelbaar. Ook de beoogde spanning die een thriller zou moeten overbrengen blijft uit. Hoewel Kurbjuweit een intrigerend psychologisch proces weergeeft, missen enkele elementen die het een sterke thriller hadden gemaakt.

Al met al weet Kurbjuweit een noemenswaardig verhaal neer te zetten. Hoewel het spanningselement niet prominent aanwezig is, compenseert de roman in stijl, achtergrond en verhaallijn. De auteur neemt je mee in de steeds duisterdere gedachten van Randolph Tiefenthaler en creëert de onmacht bij zijn lezer: wat had jij gedaan?

Recensie: Angst – Dirk Kurbjuweit

Angst

1  2  3  4  5

Randolph is getrouwd, heeft twee kinderen en een prachtig huis in Berlijn. Er is één smet op dit perfecte leven: zijn vader zit in de gevangenis voor de moord op zijn onderbuurman. Dieter Tiberius was een vreemde, maar vriendelijke man. Tot hij erotische brieven aan Randolphs vrouw begon te schrijven, het echtpaar begon te bespioneren en hen uiteindelijk beschuldigde van kindermisbruik. Randolph doet aangifte, maar de politie staat machteloos en schaart zich eerder achter Tiberius dan achter de gezagsgetrouwe Randolph.