Recensie: De spill zone RECENSIE

Recensie: De spill zone – Scott Westerfeld

Na een mysterieuze gebeurtenis is de spill zone verboden toegang voor iedereen. Addies ouders zijn er omgekomen, haar zusje was tijdens de mysterieuze gebeurtenis in de spill zone aanwezig en zegt sindsdien niks meer. Addie heeft niemand meer om op terug te vallen. Tegenwoordig riskeert Addie haar leven om in de spill zone foto’s te maken van de gruwelijkheden die in de spill zone te zien zijn. De foto’s verkoopt ze op de zwarte markt om geld te verdienen zodat ze haar zusje en zichzelf kan onderhouden. Maar de spill zone is een gevaarlijke plek waar niet iedereen ongeschonden uit komt…

“De Spill zone lezen voelt als het bingewatchen van een fantastische serie, compleet met paniek na de laatste aflevering” aldus de New York Times. En dit is ook echt zo. Wanneer je eenmaal in De spill zone van Scott Westerfeld bent begonnen kan je het boek niet meer wegleggen. Bladzijde voor bladzijde wordt door de lezer verslonden omdat je wilt weten wat er nu precies in de spill zone gebeurt is. Aangezien zelfs de karakters in het boek nog steeds niet weten wat er gebeurt is verlang je naar meer informatie. “De oorzaak van de spill in Poughkeepsie is onbekend. Een nanotechnologisch ongeluk waardoor onze kerncentrale ontplofte? Bezoek van aliens? Lekte er iets naar binnen uit een andere wereld?” Deze vragen worden gesteld door de hoofdpersoon van het boek, Addison. Als lezer stel je jezelf dezelfde vragen en wanneer je aan het eind van het boek bent gekomen heb je eigenlijk alleen nog maar meer vragen! Niet gek aangezien De spill zone het eerste deel van een serie is.

Gedurende het boek krijgen we wel steeds meer te weten over de spill zone en de gevaren die op de loer liggen, wat dacht je van een reuze wolf? Of plat stad? Een gedeelte van de stad waar alles plat op de straat is uitgesmeerd, zoals mensen, auto’s en fietsen. En als je daar iets aanraakt zorgt dat ervoor dat je zelf ook zo eindigt.

Wat erg knap gedaan is van Scott Westerfeld in deze graphic novel is de uitwerking van de karakters. Ondanks de weinige tekst die je in een grapic novel tot je beschikking hebt, zorgt Westerfeld ervoor dat je wel echt een band krijgt met de verschillende personages. Met name de hoofdpersoon Addison is erg goed uitgewerkt. Addison is een stoere meid die haar mannetje echt wel weet te staan. Ze doet niet onder voor karakters zoals Katniss Everdeen.

Daarnaast zijn de illustraties die gemaakt zijn door Alex Puvilland echt prachtig! Elke illustratie voegt daadwerkelijk iets toe aan het verhaal en zorgt ervoor dat je er helemaal ingezogen wordt.

Kortom, De Spill zone is een echte aanrader voor fans van spanning en mysterieuze verhalen en voor mensen die van sterke hoofdpersonen houden. Het verhaal is origineel en goed uitgewerkt en de illustraties zijn prachtig! De Spill zone krijgt van mij 5 hartjes!

De spill zone - De spill zone 1 - De spill zone

1  2  3  4  5

De spill zone is verboden toegang. Na een mysterieus ongeluk zijn de hele stad en de wegen ernaartoe afgesloten. Maddies ouders zijn er omgekomen, haar zusje zegt sindsdien niets meer, en Maddie heeft niemand om op terug te vallen. En dus waagt ze haar leven in de spill zone om foto's te maken van al het gruwelijks wat daar rondwaart, om die op de zwarte markt te verkopen aan de hoogste bieder. Maar om ongeschonden uit de spill zone te komen moet je geluk hebben. Heel veel geluk.