Recensie: Snitch RECENSIE

Recensie: Snitch – Margje Woodrow

De vriendschap tussen Roos en Quinty komt onder druk te staan wanneer er een nieuw meisje bij hen in de klas komt. Fenna treitert Roos en Quinty kiest de zijde van Fenna. Roos reageert hier fel op en wordt al snel als een probleem bestempeld. Ze krijgt medicatie voorgeschreven, maar weigert die te nemen. De problemen lijken maar niet op te houden voor Roos, wanneer ze telkens opnieuw een rol blijkt te spelen bij een aantal ongelukken.

In Snitch worden thema’s als pesten en medicatiemisbruik op een scherpe manier aangekaart. Het zijn thema’s die spelen in de maatschappij en vragen om aandacht. Er werden dan ook al heel wat boeken aan gewijd. Wat dit boek boeiend maakt is het wisselende perspectief. Zowel Roos als Quinty komen aan het woord en het is niet helemaal duidelijk wat precies de juiste toedracht van de gebeurtenissen is, daardoor is het moeilijk om partij te kiezen voor één van de personages, al zal de lezer daar wel toe geneigd zijn. Sommige ontwikkelingen zijn redelijk heftig en worden recht voor de raap beschreven door de auteur.

Het gebruik van tekstberichtjes doorheen het boek zorgt ervoor dat het verhaal extra goed aansluit bij de leefwereld van veel jongeren. Het doorbreekt de tekst en voegt een dosis authenticiteit toe aan deze YA-thriller. Er wordt niet mee overdreven en het bevordert het inlevingsvermogen van de lezers.

De vaart van het verhaal wordt vooral bepaald door de korte hoofdstukken en Margje Woodrow weet erg goed wanneer ze het perspectief van het ene personage moet afbreken en moet overschakelen naar het andere om de druk om verder te lezen te verhogen. Snitch had misschien in z’n geheel nog iets spannender mogen zijn, maar de nieuwsgierigheid wordt er wel door gewekt. De lezer wil erg graag de waarheid ontdekken en kan het ook niet laten om af en toe het hoofd te schudden naarmate de meiden verder verstrikt raken in de gebeurtenissen.

Auteur Margje Woodrow stond voor haar schrijverscarrière voor de klas en slaagt er mooi in om verbinding te maken met de leefwereld van haar leerlingen en lezers. Zelf was ze niet zo’n voorbeeldige studente en liet zich door haar eigen ervaringen onder andere inspireren voor twee van haar eerdere boeken Examendeal en Kater.

Snitch is een rake jeugdthriller voor lezers vanaf 13 jaar die de nodige emoties los zal maken en goed aansluit bij de actualiteit. Een leuke touch zijn de strips pillen bovenaan elk hoofdstuk. Hoe verder de lezer vordert in het boek, hoe minder pillen de strips bevatten. Het plot zal niemand echt doen sidderen en beven, maar zal wel weten te intrigeren en daardoor de aandacht vast weten te houden.

Recensie: Snitch – Margje Woodrow

Snitch

1  2  3  4  5

De jarenlange vriendschap tussen Roos en Quinty staat ernstig onder druk wanneer Fenna bij hen in de klas komt. Quinty kiest voor Fenna en haar vrienden. Roos voelt zich afgedankt. Ze reageert heftig, iets wat haar omgeving als een probleem ziet. Er wordt zelfs ritalin voorgeschreven, maar Roos weigert.

Steeds vaker lijkt Roos betrokken bij ongelukken van haar klasgenoten. Ze heeft de schijn tegen en iedereen verdenkt haar. Maar dan ontdekt Roos wat er daadwerkelijk speelt. Geloven ze haar of is er sprake van verraad?