Recensie: Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tonys Chocolonely RECENSIE

Recensie: Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely – Jeroen Siebelink

Wie kent de unieke en kleurrijke repen van Tony’s Chocolonely niet? Je kunt deze slaafvrije repen inmiddels in elke supermarkt vinden. En zelfs de kleine winkels met versnaperingen op het station biedt ze aan. Dat het maken van eerlijke chocolade nog helemaal niet zo makkelijk is, bewijst het boek over Tony’s Chocolonely, die een mooie omschrijving geeft van de weg, die drie eigenzinnige journalisten hebben moeten afleggen om deze eigenwijze en mensvriendelijke repen op de Nederlandse markt te krijgen.

Het (h)eerlijke verhaal van een revolutionaire reep. Als drie journalisten iets willen doen aan de hartverscheurende situatie van twee miljoen kindslaven op Afrikaanse cacaoplantages, komen ze er al snel achter dat een aanklacht tegen machtige westerse chocoladeproducenten weinig zin heeft. Ze besluiten zichzelf aan te klagen, als gewetenloze chocoladeconsumenten. Wanneer de rechter hen vrijspreekt, weten ze dat het tijd is voor een onorthodoxe aanpak: ze gaan zélf slaafvrije chocolade maken. In 2005 ligt de eerste reep van Tony's Chocolonely in de schappen. Terwijl de chocoladerebellen naarstig proberen om hun reep honderd procent slaafvrij te krijgen, koopt een ondernemer het merk en maakt er een internationaal verkoopsucces van. Op weergaloze wijze groeit het journalistieke project uit tot een hippe, sociale onderneming die zich ten doel stelt consumenten bewust te maken van wat ze eten. Zo klein als ze zijn, proberen de Tony's de complete keten te veranderen, van boon tot reep, in de hoop dat op een goede dag de grote producenten hun voorbeeld gaan volgen. Dit is het verslag van een ongekend ondernemingsproject: over het vasthouden aan idealen, ook al is de werkelijkheid nog zo weerbarstig.

Bij de eerste alinea in Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely wordt gelijk al duidelijk dat het boek door journalisten is geschreven. Kort, maar krachtig taalgebruik, beschrijvingen door middel van korte zinnen en dialogen, dat de vaart in het verhaal houdt. Kort gezegd biedt Jeroen Siebelink ons een kijkje in de bijzondere wereld van Tony’s. Hoe is het allemaal begonnen en welke stappen heeft men moeten zetten om te komen waar het merk nu is? Deze levensgeschiedenis laat zien dat het maken van slaafvrije chocolade nog zo gemakkelijk niet is. Want hoe kunnen er immers garanties gegeven worden, dat de cacaobonen 100% slaafvrij zijn? Dit maakt dat Tony’s nog steeds het label ‘Samen maken wij chocolade 100% slaafvrij’ draagt. Ook heeft het merk in het verleden diverse repen uit de markt moeten halen, omdat het niet voldeed aan het door henzelf opgestelde hoge eisen. Ook geeft het boek antwoord op verschillende prangende vragen: Waarom is bij Tony’s de melkreep rood? Hoe komt men aan al die bijzondere smaken? En hoe is de vormgeving van de reep ontstaan?

Maar alhoewel Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely diverse vragen beantwoordt gaat het verhaal maar op weinig plekken echt de diepte in. Zo leer je de personen achter het merk Tony’s nooit echt goed kennen. En dat is juist zo essentieel om dit bijzondere verhaal echt tot leven te brengen. Ook is de bronvermelding in het boek minimaal tot afwezig en dat is jammer. De journalisten hebben toch ergens hun informatie vandaan gehaald, zou je zeggen. Ook een overzicht van alle repen die Tony’s tot op heden gemaakt heeft of een bijgevoegde tijdlijn was interessant geweest. Ondanks dat biedt het boek wel een uniek kijkje in het ontstaan van een heel bijzonder merk en het gevaar ligt constant op de loer dat je bij het lezen van dit boek constant zin krijgt in chocolade. Ze hadden bij het boek over Tony’s Chocolonely eigenlijk een gratis reep chocolade bij moeten voegen. Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely is vooral bestemd voor lezers die het merk een warm hart toedragen of mensen die geïnteresseerd zijn om te lezen over de ontstaansgeschiedenis van een bepaald merk.

Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely

1  2  3  4  5

Het eerlijke verhaal van een revolutionaire reep

Als drie journalisten iets willen doen aan de hartverscheurende situatie van twee miljoen kindslaven op Afrikaanse cacaoplantages, komen ze er al snel achter dat een aanklacht tegen machtige westerse chocoladeproducenten weinig zin heeft. Ze besluiten zichzelf aan te klagen, als gewetenloze chocoladeconsumenten. Wanneer de rechter hen vrijspreekt, weten ze dat het tijd is voor een onorthodoxe aanpak: ze gaan zélf slaafvrije chocolade maken. In 2005 ligt de eerste reep van Tony's Chocolonely in de schappen. Terwijl de chocoladerebellen naarstig proberen om hun reep honderd procent slaafvrij te krijgen, koopt een ondernemer het merk en maakt er een internationaal verkoopsucces van. Op weergaloze wijze groeit het journalistieke project uit tot een hippe, sociale onderneming die zich ten doel stelt consumenten bewust te maken van wat ze eten. Zo klein als ze zijn, proberen de Tony's de complete keten te veranderen, van boon tot reep, in de hoop dat op een goede dag de grote producenten hun voorbeeld gaan volgen.
    Dit is het verslag van een ongekend ondernemingsproject: over het vasthouden aan idealen, ook al is de werkelijkheid nog zo weerbarstig. Een waargebeurd verhaal dat smelt op de tong en leest als een spannend jongensboek.