Recensie: Levende bezems RECENSIE

Recensie: Levende bezems – Lisa Tetzner

Levende bezems van Lisa Tetzner is voor het eerst in het jaar 1941 verschenen en vertelt het verhaal van het jongetje Giorgio die uit een arm boerengezin komt. Het gezin heeft veel tegenslagen gehad. Hun dieren waren aangevallen door roofvogels, de oogst was mislukt door een tekort aan regen en de moeder van Giorgio had haar been gebroken bij een ongeval. Hierdoor zat er voor de vader van Giorgio er niets anders op dan Giorgio te verkopen aan een kinderhandelaar die hem meeneemt naar Milaan om een schoorsteenveger te worden.

Het verhaal van de jonge Giorgio grijpt je tijdens het lezen heel erg aan en laat een enorme indruk achter. Je leeft als lezer heel erg met hem mee en hoopt dat hij ooit de weg terug naar huis zal vinden. Door dit boek krijg je een goede indruk over hoe het in die tijd, de negentiende eeuw, was om een schoorsteenveger te moeten zijn. De kinderen krijgen weinig te eten, zodat ze mager genoeg blijven om door de schoorstenen te kruipen. Deze levende bezems hebben geen fatsoenlijke slaapplek en hun bazen behandelen ze als vuil. Het is zo akelig om te zien hoe deze jonge kinderen in die tijd leefden, maar het zet de lezer wel aan het denken.

Gelukkig gaat het verhaal niet alleen maar over akeligheid en uitbuiting, maar ook over vriendschap. Gedurende zijn tijd als schoorsteenveger komt hij heel veel jongens tegen die in dezelfde situatie als hij zitten en met wie Giorgio hele goede vrienden wordt. Hij ontmoet ook verschillende mensen die een goed hart hebben en Giorgio en zijn vrienden onbaatzuchtig willen helpen. Dit was heel prachtig om te lezen.

De schrijfstijl in het boek was heel fijn. Er zaten hele mooie zinnen tussen, af en toe zelfs hele poëtische zinnen. De vertaler heeft dus knap werk verricht. Het boek leest ook heel vlot. Het aantal pagina’s dat het boek telt, namelijk 384 pagina’s, kan misschien afschrikkend zijn voor jonge lezers, maar als je eenmaal in het verhaal zit, zou je dit boek het liefst in één keer willen uitlezen. Het einde van het boek is prachtig, maar stiekem hoop je dat boek nog meer bladzijdes zou tellen en je nog meer zou kunnen lezen over Giorgio en zijn vrienden.

Levende bezems van Lisa Teztner is dus een aanrader voor jong en oud. Het bevat een aangrijpend, maar ook heel mooi verhaal dat na het lezen nog lang in je hoofd blijft zitten. Het verhaal is ruim zeventig jaar geleden voor het eerst verschenen, maar ik weet zeker dat het verhaal over zeventig jaar nog steeds met plezier gelezen zal worden. Levende bezems is namelijk een prachtige jeugdklassieker.

Recensie: Levende bezems – Lisa Tetzner

Levende bezems

1  2  3  4  5

Levende bezems, dat waren jongens tussen de negen en de veertien jaar die als hulpjes van Italiaanse schoorsteenvegers werkten. Dat was geen fijn baantje; ze moesten in stikdonkere, nauwe schoorstenen kruipen, werden vies en kregen vaak roet in hun longen.

Dit boek gaat over zo’n ‘levende bezem’. Giorgio wordt door zijn vader verkocht aan de man met het litteken. Na een lange en avontuurlijke reis komt hij aan in Milaan. Als schoorsteenvegerjongen moet Giorgio keihard werken en wordt hij slecht behandeld. Hij sluit zich aan bij de ‘Bond van de Zwartgezichten’. Die bestaat uit allemaal levende bezems. Samen proberen ze vrij te komen…