Recensie: Wat elke vrouw moet weten RECENSIE

Recensie: Wat elke vrouw moet weten – Pauline Ottervanger en Wilma Smit

Pauline Ottervanger en Wilma Smit, beiden ervaren gynaecologen, geven in Wat elke vrouw moet weten antwoorden en informatie over het vrouwelijk lichaam. Volgens hen is er vandaag de dag enorm veel medische info (online) te vinden, maar zie je door de bomen het bos niet meer en kom je snel onjuiste info tegen. Met een duidelijke en bondige uitleg komt de lezer meer te weten over onder andere het geslachtsorgaan, soa´s, hormonen, anticonceptie en voorkomende kwalen. Van de eerste menstruatie tot de overgang: iedere fase komt aan bod. Wat is normaal en wanneer en bij wie moet je hulp zoeken? Met duidelijke informatie en verwijzingen naar websites hebben ze een volledig en toegankelijk handboek geschreven voor vrouwen van alle leeftijden.

Het boek is helder en overzichtelijk ingedeeld en bevat verschillende hoofdstukken, onderverdeeld in onderwerpen die stuk voor stuk beknopt worden beschreven. Geen langdradige verhalen over de werking van het vrouwelijk lichaam en haar organen, maar bondige informatie in een begrijpelijke taal. De uitleg wordt in de kantlijn aangevuld met verwijzingen naar websites. Wat elke vrouw moet weten geeft waardevolle informatie over onder andere aangeboren afwijkingen aan de voortplantingsorganen, kanker, de menopauze, de overgang en incontinentie. Ook onderzoeken en (chirurgische) ingrepen worden in duidelijke taal uitgelegd. Pauline Ottervanger en Wilma Smit gaan niet in op problemen rond de gehele zwangerschap en de bevalling, omdat dat een heel boek op zichzelf kan zijn. Wel gaan de vrouwen in op een niet goed verlopende zwangerschap in de eerste 16 weken.

Dit gynaecologisch handboek is ideaal voor vrouwen van alle leeftijden. Zoals de auteurs zelf op de achterflap zeggen: een onmisbare vraagbaak op het gebied van het vrouwenlichaam. Wat elke vrouw moet weten gaat niet tot in detail in op een bepaald onderwerp, maar het vormt wel de basis voor het antwoord dat je zoekt. Het boek biedt handvatten voor tal van gynaecologische kwesties voor wat betreft het vrouwelijk lichaam. Er is ontzettend veel informatie te vinden op dit gebied, maar Pauline Ottervanger en Wilma Smit zijn er in geslaagd dit te verwerken in een helder en beknopt overzicht. De indeling en opmaak van het boek zorgen voor een prettig leesbare tekst, begrijpelijk uitgelegd voor iedereen. Een verklarende woordenlijst en een register zijn daarnaast achter in het boek bijgevoegd.

Na het lezen van dit boek ben je onder andere op de hoogte van bekende en minder bekende kwalen en problemen, weet je hoe het vrouwelijk lichaam in elkaar steekt en welke onderzoeken of ingrepen er mogelijk zijn. Onderwerpen die normaal niet snel aan bod komen en waar je als lezer wellicht niet van op de hoogte bent. Het is dan ook absoluut een interessant en leerzaam boek. Bovendien leest het makkelijk weg als een luchtige roman. Wat wil je als vrouw nog meer?

Wat elke vrouw moet weten

1  2  3  4  5

Wilma Smit en Pauline Ottervanger, twee ervaren gynaecologen geven in Wat elke vrouw moet weten! antwoord op alle vragen over het vrouwelijk geslachtsorgaan, hormonen, kwalen en normale werking. Van eerste menstruatie tot menopauze. Met duidelijke informatie en verwijzingen naar handige websites, een volledige, toegankelijke en wetenschappelijk onderbouwde uitgave voor vrouwen van alle leeftijden.