Recensie: Slapende herinneringen RECENSIE

Recensie: Slapende herinneringen – Patrick Modiano

Parijs, de stad van de liefde, in de jaren ’60: de mooie vrouwen, de sfeervolle restaurantjes en de wirwar van steegjes en straatjes. Dat is het Parijs van Slapende herinneringen. De verteller is nog jong en waant zich in zijn eigen wereld. Hij wordt gedreven door zijn lievelingsboeken, de verhitte discussies en vooral de vrouwen.

Slapende herinneringen is het eerste boek van Patrick Modiano, nadat de Franse Patrick Modiano de Nobelprijs voor de literatuur heeft gewonnen in 2014. In vlagen en losse details vertelt de ik-persoon een stukje van zijn jeugd. Als zeventiger zoekt hij de nostalgie op van zijn jeugd. De mysteries van Parijs zijn zijn drijfveer. De afwisseling tussen blijven en weggaan en de vele loze beloftes leiden hem terug naar een verloren tijd.

Het boek wordt gekenmerkt door een simpele schrijfstijl die heel toereikend is. Patrick Modiano maakt gebruik van het contrast tussen gedetailleerd en abstract. Zo lees je zeer gedetailleerde topografische beschrijvingen en flarden van specifieke gesprekken tegenover de “contouren” van de ik-persoon. Door dit contrast waant het boek zich in een bepaalde sfeer, een droomvlucht.

Deze sfeer is waar het boek om draait. Het boek gaat om het gevoel en de sfeer waar de lezer zich in waant en niet om het verhaal. Verhalen worden niet afgemaakt en het boek heeft ook geen plot. Het enige wat alle losse herinneringen aan elkaar verbindt is de wonderlijke stad, Parijs. Maar dat stoort niet. De kracht achter de herinnering spreekt voor zich. En dat maakt het boek een waar kunstwerk.

Slapende herinneringen is eigenlijk een heel vaag boek. Je kent de verteller, de ik-persoon, niet en de herinneringen zijn vlagen door de tijd heen. Af en toe krijg je een aantekening die de verteller lang geleden gemaakt heeft, maar zonder context. En dat brengt een verrassende spanning met zich mee. Je wilt het boek blijven lezen, maar eigenlijk snap je niet wat je leest. Het is geen boek dat je moet begrijpen, maar een boek dat je moet voelen. En dat is uniek.

Al met al maakt dit Slapende herinneringen van Patrick Modiano een heel bijzonder (kunst)werk. Voor iedereen die op zoek is naar iets vernieuwends, een ervaring en misschien zelfs een stukje vergane glorie is Slapende herinneringen een absolute aanrader!

Slapende herinneringen

1  2  3  4  5

Parijs in de jaren zestig. Het waren opwindende tijden, jongeren klommen op de barricaden, vochten tegen de bestaande gezagsverhoudingen en eisten meer vrijheid. Maar niet iedereen deelt hetzelfde verleden. De man die de hoofdrol speelt in Slapende herinneringen, de nieuwe roman van Patrick Modiano, herinnert zich vooral de vrouwen die hij destijds op zijn winterse zwerftochten door de stad ontmoette, mysterieuze vrouwen die hij probeerde te vergeten nadat ze uit zijn leven verdwenen maar die, soms pas na tientallen jaren, terugkeerden in zijn gedachten.

Het spookt in het huis van het geheugen, dat is wat Modiano in Slapende herinneringen laat zien: als we ouder worden, dringt zich op wat we verdrongen, en het is zinloos om ervan weg te lopen.