Recensie: Leerschool RECENSIE

Recensie: Leerschool – Tara Westover

In Leerschool schrijft Tara Westover over haar eigen leven als dochter in een streng mormoons gezin. Door de afzondering die de levensstijl van dit gezin met zich meebrengt, komt Tara niet verder dan het werken in het bedrijf van haar vader, wat behoorlijk risicovol is, op en rond het erf van het huis. Door de problemen thuis, waaronder haar gewelddadige broer en het feit dat ze nergens anders komen dan thuis, is het voor Tara lastig om zich te ontwikkelen, maar het lukt haar. Ze leert wiskunde en grammatica en ze wordt aangenomen bij een universiteit, waar ze pas begint te reflecteren en te bekritiseren wat haar opvoeding haar gebracht heeft.

In een verhaal wat Tara haar leven mag noemen, leren we haar familie goed kennen. Zowel haar vader, die waarschijnlijk lijdt aan een bipolaire stoornis, als haar broer, die gewelddadiger wordt met de jaren, zijn twee onzekere factoren in haar leven. Zoals een goede autobiografie betaamd, komt dit boek dichtbij de lezer en voelt de lezer zich meteen onderdeel van het – niet echt rooskleurige – gezinsleven. Dat maakt het boek meteen ook ontzettend confronterend, want als ‘buitenstaander’, maar toch opgenomen in het gezin, merkt de lezer alle situaties die ‘anders zijn dan normaal’ en al snel als ‘fout’ worden bestempeld. Bijvoorbeeld het feit dat de kinderen niet naar school of naar de dokter gaan bij ernstige verwondingen maakt veel los bij de lezer.

Leerschool is niet een boek om in één ruk uit te lezen, omdat het ontzettend heftig kan zijn. Het voelt rauw, bijna beklemmend, tijdens het lezen en af en toe even een pauze nemen is daardoor geen overbodige luxe. Toch is het bijzonder hoe Westover het voor elkaar krijgt dit verhaal zo te schrijven dat de nieuwsgierigheid het altijd wint. Hiermee laat ze zien dat ze – zeker voor een debuterende schijfster – een ontzettend sterk en krachtig boek kan neerzetten. Het talent van de schrijfster is onvoorstelbaar.

Het verhaal leest fijn weg en doordat de lezer steeds meer in het verhaal en daarmee ook in het gezin lijkt te komen, vliegen de bladzijdes om. Zelfs wanneer Tara in het verhaal lastige keuzes maakt, is het makkelijk te volgen en is het gemakkelijk om als lezer je in te leven in het verhaal. Juist doordat Tara het zo dicht bij zichzelf heeft gehouden, is het eerlijk en puur, iets wat veel autobiografische romans niet weten te raken.

Leerschool van Tara Westover is een gedenkwaardige, eerlijke en rauwe roman over Tara’s leven tot nu toe. Het bevat veel heftige onderwerpen, wat misschien het doorlezen kan beïnvloeden, maar de nieuwsgierigheid wint het. Alleen al de kracht en de puurheid waarmee Tara haar verhaal heeft geschreven, geeft dit verhaal een sfeer die niet te evenaren valt. Leerschool is wat dat betreft één van de sterkste autobiografische verhalen sinds lange tijd.

Recensie: Leerschool – Tara Westover

Leerschool

1  2  3  4  5

Al op jonge leeftijd moeten Tara en haar zes broers en zussen risicovol werk verrichten in het bedrijf van hun vader. Ze leren een heftruck te besturen en verzamelen schroot op het erf om in het onderhoud van de familie te voorzien. Het gezin leeft zo afgesloten van de gemeenschap dat er niemand is om Tara te onderwijzen, haar naar een dokter te brengen na een ernstig ongeluk, of om in te grijpen wanneer haar broer gewelddadig wordt.

Tara slaagt er echter in zichzelf wiskunde en grammatica bij te brengen en ze wordt aangenomen aan Brigham Young University. Daar begint haar weg tot zelfontplooiing, waarbij ze niet alleen worstelt met haar gebrek aan kennis door haar geïsoleerde opvoeding, maar ook tot de pijnlijke conclusie moet komen dat een breuk met haar familie onvermijdelijk is.