Recensie: Code Rebecca RECENSIE

Recensie: Code Rebecca -  Ken Follet

Zomer 1942. Het leger van Erwin Rommel is aan de winnende hand. Dit mede dankzij spion Alex Wolff, die zich voordoet als zakenman, maar eigenlijk een spion is die met de hulp van een beeldschone buikdanseres militaire informatie van de Britten weet te bemachtigen. Zijn sluwe spelletje lijkt te werken, tot de Duitse spion zelf het onderwerp wordt van verleiding en bedrog. Gaat Alex Wolff, alias de Sfinx, verslagen worden met zijn eigen wapens?

Code Rebecca is een van de eerste boeken van Ken Follett, maar werd onlangs opnieuw uitgebracht. De spionagethriller speelt zich af in het gloeiendhete Egypte tijdens de Tweede Wereldoorlog.

‘De laatste kameel zakte om twaalf uur in elkaar’. Zo begint Code Rebecca en deze geweldige openingszin maakt gelijk nieuwsgierig. Ken Follett introduceert zijn personage Alex Wolff, spion op weg door de barre woestijn. Een indrukwekkend begin, je proeft de dorst, voelt de warme zon bijna branden, zo beeldend beschrijft de schrijver de tocht van Wolff door de woestijn. Wat volgt is het verhaal van een spion in oorlogstijd. Een sensuele buikdanseres en een Engelse commandant die verliefd wordt. Bedrog en verleiding. Geheimen en intriges. Een eeuwenoud spel waar al veel over geschreven en gefilmd is. Het maakt duidelijk dat de oorlog niet alleen op de slagvelden, maar vooral achter de schermen wordt gewonnen of verloren.

Code Rebecca begint goed, maar na de eerste hoofdstukken verliest het de lezer enigszins. Er gebeurt te veel van hetzelfde. Het kat en muisspel tussen de Britten en de spion wordt erg ver uitgemolken en dat maakt het boek (iets te) makkelijk weg te leggen. Het is soms wat banaal. Het ‘mannen zijn stoer en vrouwen zijn de h… ‘ idee.

Letterlijk, want de vrouwelijke personages in Code Rebecca zijn er allemaal om de militaire kopstukken te verleiden en hen geheimen te ontfutselen. Hierdoor ook veel seks in het boek. Niks mis met wat seksscènes, maar deze zijn soms wel érg expliciet en plat. De exotische locatie maakt dan weer veel goed en tegen het einde komt er vaart in het boek, zodat het toch nog even spannend wordt. Dat had iets eerder gemogen.

Desondanks zullen liefhebbers van spionagethrillers, oorlog en intriges smullen van het boek. Dat Ken Follett kan schrijven staat als een paal boven water, na het schrijven van Code Rebecca schreef hij meerdere bestsellers, waaronder het alom geprezen Pilaren van de Aarde. Dit boek is niet zijn beste boek, maar voor de liefhebber wel een aanrader.

Recensie: Code Rebecca -  Ken Follet

Code Rebecca

1  2  3  4  5

Spannende spionagethriller die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De Duitsers kennen hem als De Sfinx, anderen als Alex Wolff, een Europese zakenman. Als uit het niets duikt hij op vanuit de woestijn, gewapend met een radio, een dodelijk mes en een exemplaar van Daphne du Mauriers Rebecca.

Noord-Afrika, 1942. Het leger van veldmaarschalk Rommel lijkt onverslaanbaar. Alex Wolff is zijn geheime wapen, een briljante spion die in Caïro inlichtingen vergaart bij de Britten. Zijn methode is zo oud als de wereld: terwijl buikdanseres Sonja de Engelse officieren verleidt met haar sensuele act, gaat Wolff op zoek naar informatie, die hij aan Rommel doorspeelt via een ingewikkelde code in de roman Rebecca. Maar dan keert zijn eigen methode zich tegen hem: Sonja blijkt niet de enige beeldschone jonge vrouw die als dubbelspion wordt ingezet…