Recensie: Oei, ik groei RECENSIE

Recensie: Oei, ik groei – Hetty van de Rijt en Frans X. Plooij

Oei, ik groei is geschreven door Hetty van de Rijt & Frans X. Plooij die 35 jaar onderzoek hebben gedaan naar de ontwikkeling van baby’s en de reactie hierop van de degene die voor de baby zorgt. Zij kwamen erachter dat elke baby van tijd tot tijd een periode van huilerigheid had. Bij gezonde baby’s kwamen deze rond dezelfde periode. De baby is dan huilerig, lastig, veeleisend en hangeriger dan normaal. In Oei, ik groei hebben Hetty van de Rijt & Frans X. Plooij deze perioden in kaart gebracht, zodat ouders beter voorbereid zijn op deze moeilijkere perioden en hier beter mee kunnen omgaan.

In Oei, ik groei wordt je meegenomen in de mentale ontwikkeling van je baby. Dit boek helpt je om je baby beter te begrijpen, want waarom huilt je baby? Als het heeft gedronken, een schone luier heeft, en meer dan genoeg geslapen, wat kan er dan nog voor reden zijn? Volgens de auteurs van dit boek: “Baby’s huilen niet voor niets. Ze zijn dan van slag. Hun ontwikkeling verandert plotseling drastisch”. In Oei, ik groei worden tien sprongen beschreven die een baby mentaal maakt in de eerste twintig maanden.

Het boek heeft een stevige kaft, uitgevoerd in de kleuren groen en geel. Het boek start met een inleiding waarin een overzicht staat waarin per week staat aangegeven of je baby zich in een lastige periode bevindt of niet. Aansluitend volgt een hoofdstuk over de beleving van een pasgeboren baby, zodat je weet wat het startpunt is van je pasgeboren kind. Daarna volgen de hoofdstukken waarin telkens één mentale sprong aan bod komt. De hoofdstukken zijn telkens opgebouwd uit vier delen: de sprong kondigt zich aan, de sprong, de uitwerking van de sprong: help je baby bij het leren en de sprong is genomen. De schrijvers vertellen wat er precies gebeurt in de sprong en hoe je hier als ouder het beste op kunt reageren.

De inhoud van Oei, ik groei heeft een vrolijke lay out met de kleuren zwart en geel en simpele afbeeldingen. Naast de informatie en tips van Hetty van de Rijt en Frans X. Plooij staat het boek ook vol met ervaringen van ouders die een belevenis delen van hun kind die zich in de betreffende sprong bevindt. Dit zorgt voor herkenbaarheid en daardoor weet je als ouder dat je niet alleen staat en dat alle kinderen door deze ontwikkeling heen gaan en soms moeilijke momenten beleven. Dit maakt het boek bemoedigend voor kersverse ouders.

Het boek werd in 1992 voor het eerst uitgegeven, maar inmiddels ligt de 72e druk in de winkels. Dit geeft wel aan dat het boek ontzettend populair is bij jonge ouders. Het boek is pas herschreven en wordt tegenwoordig ondersteunt met een website en een app. Op de website kan een ouder zich aanmelden en je ontvangt dan een e-mailbericht wanneer jouw baby een nieuwe sprong nadert. Ideaal, dan kunnen ouders zich voorbereiden op wat komen gaat. Daarnaast is er een app waarop je animaties kunt zien die je kunnen helpen in de omgang met en opvoeding van je kind.

Oei, ik groei is het perfecte boek voor kersverse ouders. Dit boek helpt om je kind beter te begrijpen en te begeleiden in de mentale sprongen die het doormaakt. Je hoeft het boek niet van a tot z te lezen, want je kunt ook gemakkelijk instappen bij de sprong die je kind op dat moment doormaakt. De tekst is toegankelijk en leest gemakkelijk weg door de opbouw met korte alinea’s. Daarnaast is er afwisseling, omdat de tekst van de schrijvers wordt afgewisseld met ervaringen van ouders.

Oei, ik groei! Het eerste jaar dagboek

1  2  3  4  5

Een gouden dagboek voor de gouden momenten van je baby’s eerste levensjaar. Met deze superluxe editie creëer jij de mooiste herinneringen voor later. Gebaseerd op een unieke methode waardoor jij nog meer over het karakter van je baby ontdekt en je nog meer oog krijgt voor de kleine dingen die later een groot verschil maken en die je anders zou vergeten! Het ultieme kraamcadeau. Omdat je het mooiste van het mooiste wilt voor deze baby.