Recensie: Het Duitse meisje RECENSIE

Recensie: Het Duitse meisje – Armando Lucas Correa

1939, Berlijn. Hannah Rosenthal leeft een rijk en zorgeloos leven. Haar vader is een aanzienvolle professor, haar moeder een stijlicoon en gerespecteerd lid van de gemeenschap. Het gezin heeft een prachtig appartement, vele dure meubels, kleding en sierraden. Na de Kristalnacht verandert echter alles. De gemoederen lopen hoog op en om te overleven, vluchten ze per boot naar Cuba. Hannah probeert er het positieve van in te zien: ze vertrekt samen met haar allerbeste vriend Leo. Maar dan worden ze door het noodlot gescheiden…

2014, New York. Anna Rosen zorgt voor haar depressieve moeder, die alleen is sinds haar vader op een dag naar zijn werk vertrok en nooit meer thuiskwam. Ze leven op de automatische piloot, totdat er voor haar twaalfde verjaardag een mysterieus pakketje binnenkomt. Het zijn oude foto’s van haar oudtante Hannah en een uitnodiging om naar Havana te komen. Daar zal Anna alles ontdekken over haar turbulente familiegeschiedenis.

Wát een boek. Armando Lucas Correa weet in Het Duitse meisje de perfecte balans te vinden tussen een roman en een oorlogsboek. De passages over Berlijn zijn heftig. Mannen werden ontvoerd en gemarteld, vrouwen werden behandeld alsof ze niets waard zijn. Het is droevig maar ook intrigerend om te lezen hoe de familie Rosenthal van een vermogend gezin wordt teruggedrongen tot het uitschot van de samenleving. En dat alles vanuit het oogpunt van een twaalfjarig meisje wordt verteld, maakt het verhaal nog aangrijpender. Daarnaast zorgt de enorme vertrouwensband en kinderlijke liefde tussen Hannah en Leo ervoor dat de zware kost een stuk lichtvoetiger wordt opgediend.

Ook de verhaallijn van Anna is erg interessant. Zij leeft in een hele andere tijd, maar ze heeft toch een aantal dingen met haar oudtante gemeen. Zo moet ze op een jonge leeftijd al voor zichzelf zorgen en heeft ze er alles voor over om wat liefde van haar onverschillige moeder te krijgen. Hoe dichter Anna bij de antwoorden op haar vragen komt, hoe spannender het verhaal wordt. Het Duitse meisje is een boek dat je in één dag wilt uitlezen, zo ongelofelijk meeslepend is het. Daarbij is het ook nog eens ontzettend goed geschreven, wat zorgt voor een hele prettige leeservaring. Correa weeft de verschillende verhaallijnen perfect in elkaar zonder onduidelijk of langdradig te zijn.

De personages zijn heel goed uitgewerkt. Naast de twee hoofdpersonen zijn ook hun familieleden en de andere personen in hun omgeving goed uitgewerkt. Zo zorgt Correa ervoor dat je het ene personage in je hart sluit, terwijl het andere het bloed onder je nagels vandaan haalt. Je kunt je zo beter inleven in het toch wel vreemde gedrag van mensen in moeilijkheden, wat ik heel erg interessant vond.

In Het Duitse meisje staat de Tweede Wereldoorlog centraal, maar het is nog steeds een relevant verhaal. Het discrimineren van minderheden, moeten vluchten vanwege je geloof of slachtoffer worden van corruptie en machtsmisbruik is helaas nog steeds aan de orde van de dag. Juist daarom is dit boek zo indrukwekkend en een echte aanrader, zelfs als oorlogsboeken je niet direct aanspreken.

Met zijn debuut heeft journalist en hoofdredacteur Armando Lucas Correa terecht een internationale bestseller te pakken en ik hoop dat we nog veel van hem gaan horen!

Het duitse meisje

1  2  3  4  5

Voordat alles veranderde had de Joodse Hannah Rosenthal een heerlijk leventje. Maar nu, in 1939, zijn de straten behangen met rood-wit-zwarte vlaggen; de bezittingen van haar familie zijn ingenomen en ze zijn niet langer welkom op plekken die vroeger aanvoelden als een tweede huis. Dan dient zich een uitweg aan: de SS St. Louis, een oceaanstomer die Joden een veilige overtocht vanuit Duitsland biedt. Het lukt de Rosenthals een plaats te bemachtigen en ze vertrekken op het luxe schip richting Havana. Maar al snel zorgen onheilspellende geruchten ervoor dat de voorzichtige hoop van de passagiers plaatsmaakt voor angst. Het schip dat hun redding leek te zijn, wordt hun noodlot.

Zeventig jaar later, in New York, ontvangt Anna Rosen voor haar twaalfde verjaardag een raar pakketje van haar oudtante Hannah. De inhoud van het pakketje zorgt ervoor dat Anna en haar moeder naar Havana reizen om de waarheid te achterhalen over het mysterieuze en tragische verleden van hun familie.