Recensie: De zaak tegen Alex Cross RECENSIE

Recensie: De zaak tegen Alex Cross – James Patterson

In De zaak tegen Alex Cross volgen we twee verhalen. Het eerste gaat over Alex Cross hij staat terecht voor twee moorden die hij heeft gepleegd. Zelf zegt hij dat het zelfverdediging was maar gelooft de jury hem ook? Het tweede verhaal gaat over de ontvoering van blondines. Iemand is erop uit om blondines te ontvoeren en ze te gebruiken voor verschrikkelijke snuff movies op het internet. Zal het de rechercheurs lukken om de blondines te redden?

De zaak tegen Alex Cross is alweer het 25ste deel uit de Alex Cross serie van James Patterson. Ondanks dat het lijkt alsof de rechtszaak van Cross moet voortkomen uit gebeurtenissen van eerdere delen is dit boek heel goed te volgen als je nooit eerder een boek over Alex Cross gelezen hebt. Alle personages worden – weliswaar kort – geïntroduceerd, maar als lezer heb je aan het eind wel het gevoel dat je ze allemaal kent. Met name de jongste zoon van Alex, Ali, weet de harten van de lezers echt te stelen.

Naast de zaak van Alex Cross hebben we ook te maken met de ontvoering van blondines. Ondanks dat Cross op non-actief is gesteld kan hij het niet laten om zijn oude partner Sampson te helpen om te onderzoeken wat er is gebeurd. Doordat we met twee verhaallijnen te maken hebben leest het boek als een trein. Als lezer wil je bij beide verhaallijnen weten hoe het verder gaat. Dankzij de korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen.

Wat bijzonder knap is van James Patterson, is dat hij de rechtszaak van Alex Cross zenuwslopend spannend heeft weten te maken. Alles wat er in de rechtszaal gezegd wordt is spannend en interessant en als lezer hoop je echt dat Cross vrijgesproken wordt. Je zit op het puntje van je stoel ondanks dat er geen ‘actie’ in dit gedeelte van het verhaal is. Maar juist door de scherpe dialogen wordt dit verhaal heel spannend gemaakt.

De ontknoping van het boek had nog iets spectaculairder gemogen. Ondanks dat er veel gebeurd en er heerlijke actiescènes in zitten mist er toch iets. Er is in dit boek geen sprake van een grote plottwist wat toch wel jammer is. Als lezer merk je dit wel en mis je het ook. Ondanks dat het boek heerlijk wegleest en het zo uit is, is het ook een boek dat je niet lang zal bijblijven.

Voor de fans van Alex Cross en James Patterson zal dit boek weer een feest van herkenning zijn. En die fans hebben geluk! Deel 26 van Alex Cross staat ook alweer in de planning. De zaak tegen Alex Cross is een fijn boek om tussendoor te lezen, maar het is niet een boek die de lezer nog lang zal bijblijven. 4 hartjes voor deze misdaadthriller.

Alex Cross - De zaak tegen Alex Cross

1  2  3  4  5

Alex Cross stond nog nooit aan de verkeerde kant van de wet. Maar nu hij beschuldigd is van het neerschieten van de handlangers van zijn aartsvijand Soneji, wordt hij als voorbeeld gesteld voor alle schietgrage agenten. Cross weet dat het zelfverdediging was, maar zal de jury hem in het gelijk stellen?
    Terwijl Cross vecht voor zijn vrijheid, laat zijn voormalige partner John Sampson hem een video zien die aanwijzingen bevat rond de vermissing van een aantal jonge meisjes. Ondanks zijn schorsing gaat Cross toch op onderzoek uit en hij belandt in de donkerste hoeken van het internet, waar moord slechts een vorm van ontspanning is.