Recensie: Veertien RECENSIE

Recensie: Veertien – Tamara Bach

Veertien is het eerste boek van Tamara Bach dat in het Nederlands vertaald is. Het vertelt het verhaal van Bé, een meisje van veertien jaar dat na twee maanden ziekte en een lange zomervakantie weer naar school gaat. Haar eerste schooldag verloopt heel gewoontjes. Ze krijgt nieuwe boeken, zoekt een plekje uit in de klas waar ze de rest van het jaar gaat zitten, maakt kennis met nieuwe docenten en klasgenoten en denkt na over haar eerste liefde. Een schooldag zoals ieder ander zou kunnen beleven.

De schrijfstijl van Tamara Bach zorgt er echter voor dat dit schijnbare gewone verhaal over een tiener toch niet zo gewoon is. Haar directe schrijfstijl is namelijk het eerste wat opvalt als je eenmaal begint met het lezen van dit boek. Ze spreekt de lezer rechtstreeks aan met jij, waardoor het lijkt alsof jij Bé bent en jij je eerste schooldag beleeft. De zinnen worden kort gehouden en worden soms plotseling afgebroken. Zinnen van één of twee woorden zijn in dit boek geen zeldzaamheid. Ook is veel wit rondom de zinnen. Deze schrijfstijl kan je ook wel vergelijken met de staccato noten in een pianostuk, kort, maar wel krachtig. Het is in het begin even wennen, maar na een tijdje zie je de schoonheid in deze schrijfstijl.

Hoewel de plot van Veertien niet verassend is, weet Tamara Bach je aandacht toch van het begin tot het eind vast te houden. Diverse mysteries in het verhaal, bijvoorbeeld wat de volledige naam van de hoofdpersoon is, wat ze in de zomer heeft gedaan en wat er met haar vader aan de hand is, zorgen ervoor dat je het verhaal in een keer wilt uitlezen. Dat is ook niet zo moeilijk, want het verhaal is maar honderd bladzijdes lang. Toch krijg je in deze honderd bladzijdes een goede indruk van hoe Bé haar eerste schooldag ervaart. Haar gedachten en haar gevoelens worden zo goed en realistisch weergegeven dat het onmogelijk is om door dit boek niet aan je eigen eerste schooldag te denken. Er komen namelijk ook veel herkenbare momenten langs.

Veertien is mede door het eenvoudige plot en opvallende schrijfstijl een prachtig boek. De titel is niet zo spannend, maar geeft het verhaal over de eerste schooldag van een meisje van veertien jaar wel goed weer. Een aanrader!

Recensie: Veertien – Tamara Bach

Veertien

1  2  3  4  5

Een warme nazomerdag, de eerste schooldag na de zomervakantie. Alles is vertrouwd en tegelijkertijd is alles anders. Bé heeft door de ziekte van Pfeiffer haar vriendinnen ruim twee maanden niet gezien. Zij hebben samen van alles meegemaakt terwijl Bé gewoon thuis was. Maar zo gewoon was haar zomer helemaal niet. Er is van alles gebeurd waar haar vriendinnen niets van weten. Van een blauwe kamer ergens in de stad bijvoorbeeld, of van een meisje met zwemvleugels. Of van de jongen die Bé twee dagen daarvoor heeft gekust…