Recensie: De vrouw die terug moest RECENSIE

Recensie: De vrouw die terug moest – Lina Bengtsdotter

Als Charlie Lager voor een vermissingszaak naar het dorp wordt gestuurd waar ze is opgegroeid is ze daar al 19 jaar niet meer geweest. Naast het zoeken naar de vermiste 17-jarige Annabelle wordt ze steeds meer geconfronteerd met haar verleden en haar eigen problemen.

De vrouw die terug moest is een zeer spannend, goed in elkaar stekend verhaal. Lina Bengtsdotter heeft voor een goede combinatie tussen een spannende politiezaak en een persoonlijk verhaal gezorgd. De hoofdstukken zijn grofweg in drie verhaallijnen te verdelen. Een deel dat in het heden speelt en waarin gezocht wordt naar het vermiste meisje Annabelle, een deel dat zich afspeelt op de avond dat ze vermist raakte en een deel dat verder in het verleden speelt tussen Rosa en Alice. In het begin zorgen deze drie verhaallijnen wel voor wat verwarring, zeker het stuk over Rosa en Alice. Maar dit went gaandeweg het boek en zorgt zeker voor wat extra spanning. Pas in de allerlaatste hoofdstukken komen alle puzzelstukjes bij elkaar en worden de verbanden tussen de drie verhaallijnen duidelijk. Door deze spanningsopbouw zit je al snel helemaal in het verhaal en is het moeilijk om het boek weg te leggen. De manier waarop de verhaallijnen bij elkaar komen en heden en verleden wordt verbonden is erg prettig. Er is een logisch verband maar op een onverwachte, niet al te voor de hand liggende manier.

De schrijfstijl van Lina Bengtsdotter is erg prettig en leest gemakkelijk weg. Dit in combinatie met de goede spanningsopbouw zorgt ervoor dat De vrouw die terug moest uit is voor je het in de gaten hebt. Het is erg knap dat het de schrijfster gelukt is om een origineel verhaal te bedenken gezien alle goede (Scandinavische) thrillers die al geschreven zijn. De personages zijn goed uitgewerkt maar niet teveel zodat het langdradig wordt. Leuk is dat er nog ruimte voor ontwikkeling is bij Charlie waarvoor de eerste zaadjes al geplant zijn. Zeker aangezien dit het begin is van een serie over Charlie Lager. Het is gemakkelijk om sympathie te voelen voor haar ondanks haar soms bijzondere en zelfdestructieve keuzes. Ze komt menselijker en warmer over dan bijvoorbeeld Lisbeth Salander uit de Milleniumtrilogie en Saga Norén uit The Bridge waar ze op sommige sites mee vergeleken wordt.

De vrouw die terug moest werd in Zweden in 2017 verkozen tot thrillerdebuut van het jaar. Dit zegt veel over hoe goed dit boek is en is mijns inziens ook zeer verdiend. Gelukkig is dit het eerste deel van een serie en kunnen we ons gaan verheugen op nog meer Charlie Lager.

De vrouw die terug moest

1  2  3  4  5

Op een warme zomeravond verdwijnt de zeventienjarige Annabelle uit het afgelegen dorpje Gullspång. De politie kan geen enkele aanwijzing vinden, de ouders zijn radeloos. In Stockholm krijgt de ervaren rechercheur Charline 'Charlie' Lager te horen dat zij op de zaak wordt gezet.

Met tegenzin begeeft Charlie zich naar Gullspång - het dorp waar ze is geboren. Ze is er sinds haar veertiende niet meer geweest, en met reden. Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over Annabelle wordt ze hardhandig geconfronteerd met haar eigen verleden, en de geheimen die in Gullspång altijd diep weggestopt werden. Kan ze iets voor de verdwenen Annabelle doen? En kan Charlie zelf nog wel geholpen worden?