Recensie: De zeven zussen - Schaduw RECENSIE

Recensie: De zeven zussen 3 Schaduw – Lucinda Riley

De serie De zeven zussen van Lucinda Riley gaat over de dochters van pa Salt. Hij heeft zijn zes dochters vanuit alle windstreken en met uiteenlopende achtergronden geadopteerd en samen met zijn huishoudster Ma opgevoed op zijn landgoed Atlantis in Genève. Hij komt onverwacht te overlijden en laat ieder van zijn dochters aanwijzingen achter waarmee ze hun afkomst kunnen achterhalen. In ieder van de zeven delen staat een van de dochters centraal.

In Schaduw is dit Star. De titel is heel toepasselijk, ze heeft zich altijd in de schaduw van haar zus CeCe gesteld, de beide meisjes zijn vrij kort na elkaar geadopteerd en daardoor echt samen opgegroeid. Het wordt tijd dat Star uit de schaduw komt en haar eigen leven gaat vormgeven. Dit doet ze ook in dit boek, zij het dat het haar soms heel veel moeite kost. Ze moet immers niet alleen haar eigen pad kiezen, maar zich ook losmaken van zusje CeCe.

Uiteraard diken we ook in dit boek het verleden in. Schaduw speelt zich af in Engeland, in het schilderachtige Lake District en in Londen. Daar ontdekt Star het bestaan van Flore MacNichol, een onafhankelijke, geëmancipeerde vrouw die honderd jaar geleden leefde en die na haar jeugd op het Engelse platteland naar het bruisende Londen vertrok. Ze maakte daar kennis met nieuwe idealen en tradities en vond de ruimte om haar identiteit te ontplooien. Zal Star in Londen eenzelfde transformatie doormaken? Star blijkt van een familie af te stammen met bijzonder ingewikkelde verhoudingen, zowel in het verleden als nu. Er is een bijzonder interessante relatie met het Britse koningshuis en Beatrix Potter, bekend van onder andere Peter Rabbit, speelt een charmante bijrol.

Een sterk punt van deze serie is dat de historische achtergrond waartegen de boeken zich afspelen ook gewoon klopt. Je kan de belangrijke historische personages allemaal terugvinden op internet en het laagje fictie dat Riley hier aan toegevoegd heeft is absoluut passend. Er is geen reden om aan te nemen dat het niet zou kunnen. Je moet je alleen afvragen of je voor, tijdens of na het lezen google er op na gaat slaan. Soms is het handig om iets beter te weten met wie je te maken krijgt, in het geval van Schaduw bijvoorbeeld hoe het Britse koningshuis functioneerde een eeuw geleden, maar het kan je ook wat spoilers geven.

De serie De zeven zussen wordt er eigenlijk met ieder deel alleen maar intrigerender op. Vooral de delen van het boek die zich in het verleden afspelen en direct verband houden met het heden spreken erg tot de verbeelding. Het verhaal in het heden bevat voor een deel herhaling. De boeken beginnen immers allemaal op hetzelfde punt. Al snel gaan de verhalen van de zussen uit elkaar lopen en raken elkaar nog slechts een enkele keer. Het basisverhaal is nog steeds met veel vraagtekens omgeven waar nog geen antwoord op is. Vooral het laatste hoofdstuk van ieder deel, waarin gepreludeerd wordt op het volgende deel, roept vragen op. Hoe zit het nu met die geheimzinnige Pa Salt en zijn dood? En waarom heeft hij zes meisjes geadopteerd? Hun namen zijn afgeleid van het sterrenbeeld de Pleiaden, dat zeven sterren heeft. Waar is die zevende zus gebleven? Reden genoeg om vol verwachting de volgende delen af te wachten!

Waar bij het eerste deel de schrijfstijl van Riley soms wat haperig las, valt dat in Schaduw deel al niet meer op. Misschien zit Riley beter in de vertelstijl die ze wil hanteren, misschien is de vertaling beter of misschien neemt het boeiende verhaal steeds meer de overhand. Feit is dat dit derde deel enorm lekker en vlot leest en dat De zeven zussen een serie is die absoluut het lezen waard is.

De zeven zussen - Schaduw

Lucinda Riley

12 april 2018

ISBN 9789401608718
    Uitgever Xander
    576 pagina's

Xander

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

Star D'Aplièse staat op een keerpunt in haar leven. Na de dood van haar vader, heeft ook zij net als haar zussen, de opdracht gekregen op zoek te gaan naar haar afkomst. Er is alleen één ding dat haar tegenhoudt: haar zusje CeCe, waar ze alles mee deelt. Als ze uiteindelijk met lichte tegenzin naar Londen vertrekt, gaat een nieuwe wereld voor haar open.
    Daar ontdekt Star het bestaan Flore MacNichol, een onafhankelijke, geëmancipeerde vrouw die honderd jaar geleden leefde en die na haar jeugd op het Engelse platteland naar het bruisende Londen vertrok. Ze maakte daar kennis met nieuwe idealen en tradities en vond de ruimte om haar identiteit te ontplooien. Zal Star in Londen eenzelfde transformatie doormaken en eindelijk uit de schaduw van haar zusje kunnen stappen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn