Recensie: Liefde komt uit de hemel RECENSIE

Recensie: Liefde Komt Uit De Hemel - Susan Meissner

Susan Meissner vertelt in Liefde Komt Uit De Hemel het verhaal van twee vrouwen. Beide verhalen spelen zich af in New York. De verbindende factor tussen de twee verhalen? Een sjaal. Het verhaal van Clara Wood speelt zich af in 1911. Ze rouwt om haar geliefde, wie om het leven is gekomen in de Triangle Shirtwaist fabriek. Voor één van de patiënten in het ziekenhuis waar ze werkt, bewaart ze een sjaal. Maar ze ontdekt dat zijn overleden vrouw niet is wie hij dacht dat ze was. Het verhaal van Taryn Michaels speelt zich af in september van het jaar 2011. In een tijdschrift komt ze een foto van zichzelf tegen die haar doet denken aan 9/11; de dag dat haar man om het leven kwam. Op de foto heeft ze dezelfde sjaal vast.

In Liefde Komt Uit de Hemel staan twee historische gebeurtenissen centraal; de brand in de Triangle Shirtwaist fabriek in 1911 en de brand in het World Trade Centre op 9 september 2011. Zodra je het boek openslaat, maak je kennis met Taryn Michaels. De kennismaking is van korte duur, want Meissner neemt je meteen honderd jaar mee terug in de tijd. De lezer bevind zich dan op Ellis Island; de plek waar Clara Wood immigranten verpleegt. Al vrij snel wordt duidelijk dat de sjaal die Clara bewaart, dezelfde sjaal is als die Taryn in haar handen heeft op de foto. Dit maakt erg nieuwsgierig naar de reden hiervan. Hoe is dit gebeurd? Pas aan het einde van het boek krijg je hier echt een duidelijk antwoord op.

Vooral het verhaal van Clara wordt belicht door Meissner. Dit gaat wel ten koste van het verhaal van Taryn. Hier worden enkele hoofdstukken aan gewijd. Toch weet ze de emoties van beide personages uitgebreid weer te geven. Dit maakt ook dat je je in kan leven in hun situatie, maar ook vooral met ze meeleeft. De auteur heeft echt gevoel in het verhaal gelegd. Dit brengt ze over op de lezer. Beide verhaallijnen lopen ook vloeiend in elkaar over, waardoor het boek lekker wegleest. Duidelijk is ook te merken dat Meissner haar huiswerk heeft gedaan. Ze weet waar ze over schrijft. Het einde blijkt uiteindelijk niet heel spannend, hier en daar kan je wel voorspellen wat er gaat gebeuren, maar het is wel een bevredigend slot.

Liefde Komt Uit De Hemel is een uniek verhaal over hoe een klein ding, als een sjaal, een enorme invloed kan hebben op de levens van twee vrouwen. Een lekker boek voor tussendoor.

Liefde komt uit de hemel

1  2  3  4  5

In 'Liefde komt uit de hemel' vertelt Susan Meissner het verhaal van twee vrouwen in New York, met elkaar verbonden door de vondst van een prachtige sjaal. De een leeft in 1911 en rouwt om haar geliefde die om het leven kwam bij de brand in de Triangle Shirtwaist fabriek. De verloor haar man tijdens de ramp op 9/11. Allebei moeten ze leren omgaan met hun verdriet en proberen open te staan voor een nieuwe toekomst. Kan een sjaal hen daarbij helpen?