Recensie: Witte chrysant RECENSIE

Recensie: Witte chrysant - Mary Lynn Bracht

Korea in het jaar 1943, een land dat al jaren wordt bezet door Japan. De zestienjarige Hana en haar zusje Emi wonen samen met hun ouders in een dorpje aan de zuidkust, waar Hana deel uitmaakt van de Haenyeo. Tijdens een van de duiktochten voorkomt Hana dat haar zusje opgemerkt wordt door een Japanse soldaat, waarna ze zelf wordt meegevoerd. Per trein wordt ze naar Mantsoerije gebracht en daar te werk gesteld als troostmeisje voor de Japanse soldaten. Meerdere keren per dag misbruiken en mishandelen de soldaten Hana en vele andere troostmeisjes. Hana krijgt een nieuwe identiteit aangemeten, maar blijft ondanks alles dromen over haar familie en zoekt ze de kracht om te kunnen ontsnappen. Haar zusje Emi vertelt pas in 2011 aan haar kinderen wat er is gebeurd met Hana en hoe Emi en haar ouders de Tweede Wereldoorlog en de Koreaanse oorlog hebben doorstaan. Jarenlang heeft Emi er uit schaamte niet over kunnen spreken, maar ze blijft hopen dat ze haar zus Hana nog één keer zal kunnen zien.

De historische roman Witte chrysant van Mary Lynn Bracht is een meeslepend en intens verhaal over troostmeisjes uit Korea die meegenomen worden uit hun ouderlijk huis en naar Japan of China vervoerd. Het merendeel van deze meisjes zal hun familie nooit meer te zien krijgen. De gruwelen die ze moeten doorstaan zijn bijna niet te bevatten en deze roman is dan ook zeker niet altijd even gemakkelijk om te lezen. Je leeft met Hana mee hoe ze haar eerste werkdag als troostmeisje moet doorstaan en hoe ze ook daarna veel lichamelijk en mentaal leed te verduren krijgt. De onmenselijkheden die naar boven komen tijdens oorlogstijd, waar veel meisjes en vrouwen slachtoffer van worden, brengen je in deze roman opnieuw van je stuk.

Auteur Mary Lynn Bracht weet het verhaal van Hana en haar zusje Emi zeer overtuigend over te brengen. Vanaf de eerste pagina's word je meegevoerd en het is al snel duidelijk dat Hana een sterke jonge vrouw is die zichzelf opoffert voor haar zusje. Ze is moedig en ondanks dat ze het wel eens wilt opgeven, vindt ze de kracht om te overleven. De lezer leert Hana's zusje Emi als een oudere vrouw in 2011 kennen. In haar hoofdstukken komt de lezer steeds meer te weten over haar leven als jonge vrouw en wat ook zij heeft moeten meemaken in de moeilijke tijden van Korea. Het wordt al snel duidelijk dat ook de meisjes die niet zijn meegenomen, geen gemakkelijk leven kregen. Ook Emi is als personage erg overtuigend neergezet en de omschakeling tussen het verhaal van Hana in 1943 en Emi in 2011 heeft Bracht vloeiend laten verlopen. Tegen het einde van Witte chrysant heeft de lezer een compleet beeld gekregen van het leven van Emi na de ontvoering van Hana, die Emi middels terugblikken en conversaties met haar kinderen vertelt aan de lezer.

Witte chrysant is zo overtuigend geschreven dat je het boek maar moeilijk kunt wegleggen. Hoewel het onderwerp vrij heftig is, krijgt een gevoel van ongemak niet de overhand. Bracht weet de lezer heen en weer te slingeren tussen verschillende emoties, waaronder verdriet, verbazing en afschuw. Op andere momenten krijgen juist hoop en bewondering de overhand en als lezer krijg je het gevoel Hana niet in de steek te willen laten. Je hoopt met haar mee dat er een einde komt aan de gruwelen die ze moet doorstaan. De schrijfstijl van Mary Lynn Bracht is vloeiend en met een vlotte pen geschreven. De personages, locaties en omstandigheden worden de lezer duidelijk beschreven, maar krijgen nergens te veel de nadruk. De sterke personages, de heftige gebeurtenissen en de juiste balans tussen de emoties zorgen ervoor dat je deze roman in één ruk wilt uitlezen. De roman Witte chrysant werpt licht op een historische gebeurtenis die weinig aandacht heeft gekregen in de westerse geschiedschrijving. Deze roman doet realiseren dat de Tweede Wereldoorlog zich ook ver buiten de Europese grenzen afspeelde. Maar ook dat duizenden vrouwen oorlogsslachtoffer zijn geworden, waar tot op de dag van vandaag maar moeizaam over gesproken wordt.

Witte chrysant

1  2  3  4  5

De roman Witte chrysant van Mary Lynn Bracht is het verhaal van twee zussen die wreed van elkaar worden gescheiden door de Tweede Wereldoorlog. Het is 1943 en Korea is al jaren bezet door Japan. Hana en haar kleine zusje Emi wonen op een eiland voor de zuidkust, waar ze deel uitmaken van de haenyeo, vrouwen die voor de kost duiken naar zeeoren. Als Hana duikt, houdt Emi de wacht. Wanneer Hana vanuit zee een Japanse soldaat op haar zus ziet aflopen zwemt ze snel terug naar de kust. Net op tijd kan ze haar zus waarschuwen dat ze zich moet verstoppen, en Hana wordt in haar plaats meegenomen. Ze wordt gedwongen om als troostmeisje te werken. Maar de haenyeo zijn sterke vrouwen – Hana is ervan overtuigd dat ze zal ontsnappen en haar zusje zal terugvinden. Voor de lezers van aangrijpende Tweede Wereldoorlogverhalen.