Recensie: Kattenstreken RECENSIE

Recensie: Kattenstreken – Sébastien Perez & Benjamin Lacombe

Heb je altijd al eens willen weten hoe katten denken? In Kattenstreken kom je dat te weten. We krijgen vijftien leuke kattenverhaaltjes voorgeschoteld in dichtvorm, ondersteund door mooie illustraties.

Kattenstreken gaat natuurlijk, zoals de titel het zegt, over de verschillende streken van katten. Dit wordt mooi gebracht om alle soorten eigenschappen van katten te brengen aan de hand van verschillende katten. De verhaaltjes zelf zijn erg geinig en verrassend op het einde. Het is wel jammer dat soms de titel van ieder gedicht de gebeurtenissen al wat kan voorspellen. Voor ieder verhaal wordt er een ander rijmschema gebruikt. Dit is fijn voor wat afwisseling. De rijm zelf is echter niet zo goed. Vaak is het vergezocht en leest het niet zo vlot. Er worden ook vaak moeilijke woorden gebruikt, zeker voor een kinderboek. Woorden zoals ostentatief, gemoederen en virtuoos, zitten niet echt in de woordenlijst van de kleintjes.

Wat Sébastian Perez en Benjamin Lacombe wel prachtig gedaan hebben zijn de afbeeldingen die ze in het boek gestoken hebben. De tekeningen versterken de gedichtjes zeker en vast. Je kunt heel lang naar de afbeeldingen blijven kijken, omdat ze zo gedetailleerd zijn en ze geven perfect weer wat er in het verhaal gebeurt. Voor elk verhaal staat ook nog een portret van iedere kat. Elke tekening geeft perfect het karakter weer van dit kleine roofdier. De katjes hebben ook hele leuke en unieke namen zoals Hippoliet, Raymond en Isodoor. En ook hier past de illustratie mooi bij de naam.

Als leuk extraatje heeft het boek op het einde nog een register met uitleg over iedere kat. Zo kan je nog te weten komen hoe oud en hoe groot deze beestjes zijn of nog wat extra uitleg over hun karakter. Zo zie je dat Perez en Lacombe Kattenstreken wel echt uitgedacht hebben.

Het is zeker een mooi boek om te lezen, zeker om voor te lezen, want rijm klinkt altijd beter als je het luidop zegt. Hoewel de gedichten niet altijd even goed geschreven zijn, is de inhoud van het verhaal toch wel erg leuk. En natuurlijk zijn de prachtige illustraties een meerwaarde aan het boek en ook de reden om het vast te pakken. Miauw!

Kattenstreken

1  2  3  4  5

De kat ... wat een mysterieus dier! In alle culturen en in alle tijden veroverde het beest een speciale plek: als godheid, als duivel of gewoon als ondeugend huisdier. Maar heb je jezelf ooit afgevraagd welke gedachten er schuilgaan in die kleine kattenkopjes? Welke ideeën door hun hoofden vliegen? En welke avonturen ze beleven als je héél eventjes niet oplet? Dit magistrale boek biedt je een uniek inkijkje in het leven van vijftien bijzondere katten.