Recensie: Concept M RECENSIE

Recensie: Concept M – Aafke Romeijn

Hava is een jonge studente die leeft in 2020. De politiek, de economie en de maatschappij heeft de afgelopen jaren in het teken gestaan van de kleurlozen. Een vervelende ziekte die sinds de jaren ’60 is ontstaan en het bestaan van de West-Europeanen onderdrukt. Hava is een kleurloze. Terwijl haar moeder, Marijke, zich inzet voor de ongelijkheid tussen de kleurlozen en niet-kleurlozen in Nederland, begint Hava te twijfelen aan het complete bestaansrecht van deze groep.

Concept M is de debuutroman van Aafke Romeijn. De roman speelt zich af in Nederland in een alternatieve tijdlijn. Toch zijn de verschillen tussen het “hier” en “daar” maar klein. De media zijn nog steeds roepende machthebbers die de publieke opinie bepalen. En daar maakt de moeder van Hava maar al te graag gebruik van. Zodra de camera’s op haar gericht zijn, verdwijnt de lieve huismoeder in een echte “televisiemevrouw”. Ze weet precies hoe ze de Nederlandse burgers moet toespelen en doet dat als de onschuld zelve.

Maar ze is niet de enige vrouw die weet hoe ze haar statement moet maken. Sarah Liefkind is haar grootste tegenstander. Hoewel de politieke ontwikkelingen zo gelopen zijn dat er nog maar één partij, de Middenpartij, is, opent Liefkind nieuwe deuren door haar nieuwe eigen partij op te richten. Ze probeert op haar eigen radicale wijze de Nederlandse burgers wakker te schudden en de problematiek rondom de kleurlozen aan het licht te brengen.

De politiek speelt een belangrijke rol in het boek. Hoewel er maar één partij is, lijkt het overkoepelende orgaan toch hetzelfde als nu. De minister-president Julien Stork wordt beticht van fraude. De manier waarop Aafke Romeijn de media weergeeft, klinkt even vertrouwd als de stem uit je eigen radio. Door te spelen met taal, vormgeving en verhaal ontstaat er een heel nieuw concept, Concept M.

Maar Concept M sluit ook aan op moderne problematiek. De moeder-dochterrelatie van Marijke en Hava loopt alles behalve vloeiend. De werkende moeders worden aan de tand gevoeld. Ook komt de groepsdruk van het studentenleven aan het licht. Hava’s keuzes worden beïnvloed door haar vrienden.

Concept M is echt een goed boek, maar het is heel jammer dat complottheorie die aan het einde van het boek gesuggereerd wordt, niet verder wordt uitgewerkt. Ook is het jammer dat er niet wordt verteld hoe het met minister-president Julien Stork afloopt. Toch heeft het boek veel sterke punten. De roman laat je nadenken over maatschappelijke dilemma’s en stilstaan bij onze huidige politiek en samenleving. Wie of wat zijn voor jou de kleurlozen van deze tijd?

Recensie: Concept M – Aafke Romeijn

Concept M

1  2  3  4  5

In het jaar 2020, in een Nederland dat sterk lijkt op het onze, leeft Hava, een vijfentwintigjarige vrouw. Haar haren zijn grijs, haar huid is doorschijnend, haar ogen zijn diepzwart. Ze lijdt aan de mysterieuze ziekte kleurloosheid die de maatschappij steeds verder ontwricht: medicatie is onbetaalbaar voor particulieren en de overheid kan de kosten nauwelijks nog dragen.
    Hava raakt bevriend met een groep radicalen die voorspellen dat kleurlozen binnen een paar jaar in de meerderheid zijn – het einde van de Westerse wereld. Ze begint te twijfelen aan haar eigen bestaansrecht en besluit dat het tijd is voor actie.