Recensie: Over de grens RECENSIE

Recensie: Over de grens – Ellen den Hollander

Amy Muller is journalist en schrijft voor de krant De Tijd. Ze scoort goed, voornamelijk wanneer ze een schandaal aan het licht brengt rondom een vooraanstaande politicus. Dit komt allemaal van een anonieme tipgever, omdat ze zelf te verlegen is om zelf op stap te gaan, maar ze weet niet zeker hoe deze tipgever aan die informatie komt. Wanneer ze in contact komt met een Koerdische vluchtelinge wiens nichtjes zijn ontvoerd in Nederland, gooit Amy haar angst overboord en start ze haar onderzoek naar de nichtjes, zelfs als dit bij de grimmige onderwereld uitkomt.

Ellen den Hollander is journalist bij het AD en heeft voor Over De Grens drie andere boeken geschreven. Ze werd geïnspireerd voor Over De Grens door de massamoord in Mosul op Jezidi’s in augustus 2014. Vanaf dat moment is ze begonnen met uitzoeken wie Jezidi’s zijn en wat hun achtergrond is. Haar thrillers spelen zich af in eigen land.

In Over De Grens staan twee verhaallijnen centraal: de politieke lijn wat betreft de vooraanstaande politicus die zijn carrière wel kan opzeggen nu het schandaal naar buiten is gebracht en de mensenhandel-lijn rondom de Koerdische vluchtelinge in het AZC in Ter Apel en haar ontvoerde nichtjes. Eerst lijken deze twee lijnen wat los van elkaar te staan, maar na een tijdje worden deze verhalen met elkaar verweven. Het scheelt ook dat het verhaal zich steeds meer op dezelfde plekken lijkt af te spelen, rondom Rotterdam.

Het verhaal is vlot en spannend geschreven. Al vrij snel is de helft van het boek bereikt en als lezer wil je alleen maar doorlezen. Dit ligt niet alleen aan de fijne schrijfstijl en de spannende, mysterieuze gebeurtenissen, maar ook aan Amy als bijzonder hoofdpersonage. Ze weet van aanpakken en durft risico’s te nemen, al durft ze die niet altijd te verantwoorden bij haar collega’s. Ze is wat terughoudend in de communicatie, maar het tegenovergestelde in haar werk. Ze laat haar collega’s weinig merken over de informatie ze heeft, omdat informatie macht en dus geld is in haar wereld. Dit maakt wel dat ze vaker onzorgvuldig is met de betrouwbaarheid van haar bronnen.

Het mooie aan deze thriller die Den Hollander schreef, is dat het niet een ‘dertien-in-een-dozijn verhaal’ is. Het is niet alleen maar een crimineel opsporen en hem of haar in de boeien slaan. Achter deze twee verhalen zit een serieuze boodschap: waar ligt de grens van de vrijheid? En door wie wordt dat bepaald? Een thriller wordt altijd net een beetje beter gemaakt met wat meer inhoud.

Het einde van het verhaal is misschien niet heel verrassend, maar toch is het wel bijzonder. Er zijn een aantal gruwelijke situaties, een aantal onverwachte situaties, maar wat het voornamelijk bijzonder maakt is het mysterieuze. Het einde van het verhaal blijft voor ons net zo vaag als voor Amy’s collega’s, waardoor het voor sommige lezers als ‘onaf’ geschetst kan worden. De cliffhanger voor het volgende deel maakt het er niet duidelijker op, maar het zorgt wel dat je door wil lezen in de serie.

Over De Grens is een prima thriller van eigen bodem. Het lijkt op twee losstaande verhalen, maar naarmate het verhaal vordert is het duidelijker vervlochten en is er zelfs ruimte voor diepere betekenissen. Het verhaal heeft een gehele eigen vibe door het mysterieuze hoofdpersonage en dat maakt het redelijk uniek in zijn soort. Deze thriller blaast je niet omver, maar het is zeker een leuk boek voor de vakantie (of een ander moment tussendoor).

Over de grens

1  2  3  4  5

Hoe ver ga je voor succes?

Hoe ver voor je vrijheid?

Journalist Amy Muller scoort de ene na de andere primeur voor haar krant De Tijd. Ze zorgt er zelfs voor dat een schandaal rondom een vooraanstaande politicus aan het licht komt. Allemaal dankzij een tipgever, wiens bestaan Amy angstvallig geheimhoudt voor de hoofdredactie. Ze is te verlegen om zelf op onderzoek uit te gaan. Maar zijn de motieven van haar bron wel zuiver?

Wanneer ze in contact komt met een Koerdische vluchtelinge wier nichtjes bij aankomst in Nederland zijn ontvoerd, zet Amy haar schroom overboord en begint ze aan een zoektocht die haar de grimmige wereld van de mensenhandel in leidt.