Recensie: Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt RECENSIE

Recensie: Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt – Haemin Sunim

We kennen het allemaal. Drukke fulltime banen die je moet combineren met een sociaal leven, waarbij je eigenlijk ook nog een aantal keer per week sport, terwijl het huis er tip top uit ziet. Oftewel, we worden geleefd door onze drukke agenda’s. De Koreaanse boeddhistische monnik Haemin Sunim, de schrijver van Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt, heeft als motto dat het creëren van rustpunten belangrijk zijn in onze moderne, drukke levens. Volgens hem zal de wereld rustig worden als wijzelf ook rustig zijn.

Wanneer je dit boek in de boekenwinkel ziet liggen, zal de cover je wellicht niet direct aantrekken. Een simpele, blauwe voorkant met een boom en maan, met de tekst Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt van Heamin Sunim, ondersteund met ‘Rust vinden in een drukke wereld’. Mijn verwachtingen van dit boek stonden dan ook niet vast. Zijn het tips om werk en privé beter te combineren? Of lees ik in dit boek over verhalen die de schrijver heeft meegemaakt en waardoor hij nu een andere blik heeft op het leven? De cover verraadt nog niet veel.

Bij het openen van dit boek vallen direct de kleurrijke illustraties op, kleurrijk maar rustgevend. Gevolgd door een inleiding van Sunim. Hij legt uit dat het boek acht hoofdstukken heeft waarin verschillende aspecten van het leven aan bod komen – van liefde en vriendschap tot werk en ambitie – en de manier waarop mindfulness daarbij kan helpen. Over hoe je bepaalde gevoelens om kunt zetten in iets positiefs, maar ook vooral over het (zelf)bewustzijn van deze gevoelens.

De hoofdstukken zijn als volgt ingedeeld. Ieder hoofdstuk begin weer met een prachtige illustratie en het thema. Sumin licht elk thema toe door voorbeelden te noemen van wat hij heeft meegemaakt en hoe hij hiermee omging. Dan volgt het verrassende aspect van dit boek. Elk kort hoofdstuk wordt gevolgd door korte berichtjes, of memo’s of geschriften zoals Sumin ze zelf noemt. Het zijn geen gedichten of rijmen, maar het lijken meer korte gedachtenspinsels waardoor je bepaalde situaties kunt relativeren. Soms van slechts drie korte regels, soms iets langer. Maar elke keer zetten deze korte berichtjes je aan het denken, want het zijn situaties die erg herkenbaar zijn.

Je zou niet verwachten dat de impact van dit boek zo groot is, maar toch zie ik het terug in mijn dagelijks leven. Bepaalde situaties waarbij je eerst wellicht negatief zou zijn over de drukte om je heen of het lange wachten, maar waarbij je nu terugdenkt aan een van de berichtjes van Sumin. Erg verrassend.

Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt krijgt van mij vier hartjes. Het is een boek waarvan de cover niets verraad, maar ook een die je eigenlijk wel mee moet nemen als je in de boekhandel staat. Om af en toe een hoofdstuk van te lezen en jezelf te verrassen wanneer je in een soortgelijke situatie terecht komt. Je zult merken dat je anders reageert en meer bewust bent van de situatie om je heen.

Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt

1  2  3  4  5

Koreaanse megabestseller over spirituele wijsheid en het belang om rust te vinden in een drukke wereld van een van de invloedrijkste boeddhistische leermeesters van dit moment.

Rust vinden in een drukke wereld.

De Koreaanse boeddhistische monnik Sunim geeft les over verschillende levenskwesties, van liefde en vriendschap tot werk, levensdoelen en spiritualiteit. Zijn inzichten en adviezen helpen om in het moderne, drukke leven te zoeken naar rustpunten. Zo legt hij bijvoorbeeld uit hoe je mindful kunt omgaan met negatieve emoties als woede en jaloezie. Haemin Sunim laat het belang zien van sterke relaties met anderen en benadrukt dat je vergevingsgezind en mild moet zijn tegenover jezelf.

De prachtige, kleurrijke illustraties fungeren als kalmerende visuele pauzes die ons aansporen rustig aan te doen. Want als jij rustig bent, zal de wereld ook rustig worden.