Recensie: De uitverkorene RECENSIE

Recensie: De uitverkorene - Igor Znidarsic

Wanneer Lizy Lefevre, dochter van een rijke ondernemer, wordt ontvoerd zetten rechercheurs Bianca van Dijk en Joris Vischjager van de politie Oost-Nederland, alles op alles om haar te vinden. Hoewel het gevraagde losgeld wordt betaald, vinden zij toch het levenloze lichaam van Lizy. Kort daarna vindt de politie ook het lichaam van een verminkte man en niet veel later het lichaam van een zwangere vrouw in een hotelkamer. Hoe verschillend de moorden ook zijn, ze blijken wel door dezelfde dader gepleegd. Het is het begin van een intense klopjacht naar de moordenaar voordat er nog meer slachtoffers vallen.

De uitverkorene, van Igor Znidarsic, is opgedeeld in vier delen. Het eerste deel concentreert zich op de ontvoering van Lizy en het gevraagde losgeld aan haar vader. Eigenaar van een firma die bedrijven weer ‘gezond’ maakt door o.a. het personeelsbestand te saneren. De dader eist een vreemd bedrag van één miljoen éénentwintigduizend driehonderdvijfentwintig euro. De rechercheurs staan voor een raadsel en zijn gebrand op het vinden van de dader.

In het tweede deel krijgen we een kijkje in het (jonge)leven van hendrik. De dader. Met tijdsprongen zien we hem opgroeien binnen een gezin waarin dagelijks uit de Bijbel wordt voorgelezen. Door de vele Bijbelteksten leest het begin van dit deel voor mij een stuk minder makkelijk weg. De vaart is er uit. Maar hoe verder je komt, hoe mee geïntrigeerd je raakt door de acties en gedachten van Hendrik.

Het derde en vierde deel wisselen van perspectief tussen Bianca en de dader. Hierin komt steeds meer naar voren waarom en hoe de dader tot zijn acties is gekomen en wat dit met hem doet.

Igor Znidarsic heeft een beeldende schrijfstijl. De moorden zijn huiveringwekkend en de verminkingen zijn zeer nauwkeurig beschreven. De korte hoofdstukken houden de vaart door het hele boek vast. Door de prettige schrijfstijl van Igor Znidarsic zit je vanaf de eerste bladzijde direct in het verhaal en leest De uitverkorene vlot weg. Het boek is het tweede deel van een trilogie met rechercheurs bianca en Joris in de hoofdrol, maar is door de afgeronde verhalen los van elkaar te lezen. In het voorwoord laat Igor Znidarsic weten ook in dit boek dicht bij de actualiteit gebleven te zijn. Radicalisering. Ditmaal binnen het Christendom. Het boek laat daarbij de psychologische ontstaansgeschiedenis  van een seriemoordenaar zien.

De uitverkorene is een spannend boek met een originele invalshoek. Het verhaal leest heerlijk weg, het verhaal komt tot leven dankzij de beeldende schrijfstijl en de omgeving is, omdat alles zich in Nederland afspeelt, ook nog eens herkenbaar. Wanneer je op zoek bent naar, zoals de auteur ook zelf aangeeft, meer dan een ‘whodunit’, dan is dit een heerlijk boek. Het derde en laatste deel van de trilogie is dan ook iets om naar uit te kijken!

De uitverkorene

1  2  3  4  5

Op een dag wordt de dochter van Olivier Lucassen, de directeur van een private-equity-firma, ontvoerd. Recherche-duo Bianca van Dijk en Joris Vischjager worden op de zaak gezet. In eerste instantie blijft de toedracht een mysterie, maar dan wordt niet veel later eerst het gecastreerde lichaam van een man gevonden en vervolgens ook nog het verminkte lichaam van een vrouw. De zaken lijken met elkaar in verband te staan.